De nieuwe Tomb Raider is onlangs uitgekomen als tijdelijke Xbox One exclusive. Helaas kon je al eerder lezen dat deze release allesbehalve lekker getimed was.
Tomb Raider werd tegelijk gelanceerd met allerlei andere dikke titels. Dit deed helaas niet veel goeds voor de verkoopcijfers van deze game. Fallout 4, Halo 5 en Black Ops III bleken meer in de smaak te vallen dan dat Lara deed. Zelfs haar prachtige voorgevel wist niet menig mannelijk (of vrouwelijk) gamer over te halen om deze game aan te schaffen. Je zou denken dat Microsoft en Square Enix behoorlijk teleurgesteld zouden zijn, maar niets is minder waar.
In discussie
Volgens Brian Horton, directeur van Rise of the Tomb Raider, maakt het niet uit hoe de game op financieel gebied presteert. Hij vindt het belangrijkste dat de gamers blij zijn met hoe de game eruit ziet en draait. En of de critici goede reviews schrijven. Hij heeft meerdere keren op een Tomb Raider forum laten weten hoe hij er over denkt. De forumgebruikers waren allesbehalve zachtaardig voor Horton. Kritische uitspraken kwamen al snel zijn kant op.
”Keep telling your lies, maybe youāll start believing them soon!Ā Sales =/= Reviews, Awards.Ā You brought it up for no reason, but of course I wouldnāt expect you to say that the game flopped, youāre not stupid.Ā 300K is not being on top, no one cares about reboot Lara.”
Bovenstaande meneer vindt dat het onzin is dat Horton beweert dat de reviews het meest belangrijke zijn. Reviews staan niet gelijk aan de verkoopcijfers. Hoe mooi de game ook mag zijn, met 300 duizend verkochte games is het geen topper. Horton gaat hier persoonlijk op in.
”The dev team is not responsible for sales and therefore we look to reviews and releasing on time to gauge our performance. We accomplished these goals. The press considers Rise of the Tomb Raider a high quality game based on the scores. I donāt see any of this as a lie.”
Horton blijft bij zijn standpunt. Het team die de game in elkaar zet is niet verantwoordelijk voor de verkoopcijfers. Daarom blijven ze naar reviews kijken om te zien hoe goed de game het daadwerkelijk doet. Ze hebben de vooraf opgestelde doelen gehaald enĀ simpelwegĀ een goede game neergezet. Daar draait het om voor de makers. Hiermee is de discussie voor Horton ook uit. Hij blijft bij zijn punt en zal dit ook niet veranderen. Ergens anders laat hij weten dat ook de verkoop in de ogen van de producenten goed is.
Ik denk niet dat Horton zich nog snel zal uitlaten over de prestaties van de nieuwe Tomb Raider. Hooguit op grafisch of content gebied. Maar je kon merken dat hij behoorlijk klaar was met de discussie over de verkoopcijfers. Hoe dan ook, Square Enix en Microsoft zijn blij. Dus dan moeten wij dat ook zijn, toch?
Eigen schuld, hadden jullie er maar geen exclusive van moeten maken. Is zeker ook geen system-seller.
Strategisch gezien een domme zet om Tomb Raider te releasen terwijl Fallout ook uit is gekomen. Maar ik vind Tomb Raider, ondanks de slechte timing en dus lagere verkoopcijfers vele malen beter dat de andere ’toppers’ van dit moment. Halo 5 was leuk, maar niet meer dan dat. Black ops III vind ik tegenvallen en over Fall Out 4 maar niet te spreken want die game boeit me totaal al niet! Ik ben voorlopig zoet met Tomb Raider, Assassins Creed en als tussendoortje CoD BOIII. RoTTR is echt Ć©Ć©n van de beste games die ik dit jaar gespeeld heb!
Tomb Raider kan mij niet boeien. Zal vast een goede game zijn maar ik ben echt verslaafd aan Fall Out 4