Het is een apart en opkomend genre, het overlevings en verkenningsgenre (survival exploration genre). Je loopt rond en lost puzzels op en ondertussen probeer je een grip te krijgen op wat er aan de hand is. Waar hebben we dat eerder gezien?
Voor de wat oudere gamers onder ons klinkt dit natuurlijk heel bekend in de oren, want games als Myst, Syberia en zelfs Atlantis: The Lost Tales waren de pioniers in het 3D avonturengenre van de jaren 90. Twee decennia later begint dit genre weer meer vorm te krijgen, gezien het voor indie ontwikkelaars een interessant (en misschien low budget?) genre is voor hun games. De game Dear Esther liet al zien dat rondlopen en alleen maar verkennen nog best een speciaal avontuur kan opleveren. Het recentere Everybody’s Gone to the Rapture op de PS4 krijgt ook lof van vele critici. Nu heb je ook The Solus Project, een first-person single-player survivalgame voor de pc en exclusief op de Xbox One. Het spel biedt aaneengesloten gameplay met dynamisch weer, overlevingselementen en genoeg puzzels om op te lossen. De game wordt gemaakt door GRIP Digital s.r.o en Teotl Studios en komt via het ID@Xbox programma naar de Xbox One. Er is nu een video online gezet op Youtube met 8 minuten gameplay zodat je kan zien waar het over gaat.
Het verhaal is als volgt. Onze planeet staat aan de rand van haar afgang en jij bent op een verkenningsmissie gestuurd naar een verre planeet (tot zo ver het plot van elke ruimte film ooit). Na jaren in de ruimte te hebben gereisd maak je een noodlanding mee waarbij je teamleden dood zijn gegaan en het gereedschap compleet naar zijn mallemoer is. Je kan dus niet communiceren met je thuisplaneet en je bent compleet alleen. Gestrand op een onbekende planeet ga je op verkenning uit en probeer je een signaal te maken die Aarde kan oppikken.
Tijdens de verkenning kom je vele soorten puzzels tegen en grotten waar je in moet zoeken. De atmosfeer is dynamisch en er is een realistisch weer-systeem aanwezig. Zo wordt de temperatuur berekend, maar ook de luchtvochtigheid en wind. Zelfs eb en vloed komen voor en planten die op het klimaat reageren. Stormen kunnen zich voordoen, maar aardbevingen ook. Het is dan ook een uitdaging om levend te blijven in zo’n ruig klimaat en daar zit gelijk de uitdaging van de game. Levend blijven en het signaal maken.
Dus is het de zoveelste verkenningsgame? Ja, waarschijnlijk wel, maar het klimaat en de dynamische omstandigheden bieden wel een nieuwe dimensie voor het genre. Wat vind jij? Leuke nieuwe game of ligt het genre jou niet zo?