Geduld is een schone zaak, zeker bij Bethesda. In een gesprek tussen Geoff Keighley en Todd Howard komen een heleboel interessante zaken over the Elder Scrolls VI aan het licht. Een ding is zeker, we moeten meer geduld hebben dan ooit tevoren.
Positiviteit is zeker iets wat centraal staat in deze video, zoals altijd is Todd Howard ontzettend positief en enthousiast over ieder project dat gaande is bij Bethesda. Sinds de studio is uitgebreid hebben ze meer mankracht dan ooit, dus ook meer dan genoeg handen om aan allerlei verschillende projecten te werken. Daarom is het overlappen van verschillende projecten bij Bethesda niets geks, als er genoeg werknemers zijn, waarom zou je dan niet met meer dan Ć©Ć©n project aan de slag gaan?
Echt voor de gamers
Wat ik persoonlijk altijd ontzettend tof vind aan Bethesda is dat ik het gevoel heb dat zij echt games produceren om de gamers blij te maken, zoals Todd al zei wil hij niet perse iedere drie jaar een game uit brengen om maar te kunnen cashen. De game zelf is veel belangrijker dan het economische aspect.
Helaas zit daar ook de adder onder het gras, want als je zĆ³ bezig bent met het creĆ«ren van een goede game, dan maakt het ook niet zo veel meer uit hoe lang de spelers er op moeten wachten. Want wanneer de game uit komt is de game zĆ³ vet dat het het wachten waard is geweest. Zoals Howard al eerder liet weten zijn ze momenteel bezig met drie ontzettend grote projecten, waarvan the Elder Scrolls VI er Ć©Ć©n van is. Om Todd maar even te quoten, ”Wanneer je nadenkt over de toekomst over zo’n soort game, dan hebben we een goed beeld van wat het wordt, maar daar is technologie en tijd voor nodig”. Deze, maar ook andere uitspraken van Todd doen geloven dat de technologie die nodig is voor The Elder Scrolls VI nog helemaal niet bestaat (of niet ver genoeg ontwikkeld is).
Technologie die nog niet bestaat?
Hier kan uiteraard het speculeren weer beginnen, want wat voor grote plannen zou Bethesda dan hebben met de game? Virtual Reality is nu uiteraard wel in opkomst, maar er zijn al producenten die naar buiten hebben gebracht dat ze games 100% voor de VR brillen aan het produceren zijn. Dus dat lijkt me geen project wat nog jaren aan ontwikkeling nodig zou hebben. Anderzijds zou Virtual Reality natuurlijk nog veel groter kunnen worden dan alleen het dragen van een bril. Wie weet wordt de Elder Scrolls VI wel meer een 4D game, waar je Ć©cht midden in de game zit, inclusief geluidseffecten en allerlei prikkels vanuit de omgeving. Dan zou het pas Ć©cht gaaf worden om het tegen een draak op te moeten nemen. Anderzijds zou het ook leuk zijn om een soort PokĆ©mon GO aspect aan the Elder Scrolls te geven (echt, Ellen? PokĆ©mon? – red.). Zeker als de nieuwe game kan linken tussen de Xbox One en Windows 10. Dan zou je in andere landen op een pc of laptop, misschien zelfs met een mobiele app, andere soorten wezens kunnen tegen komen. Dan zou Tamriel wel behoorlijk moeten worden uitgebreid. Hoe dan ook zei Todd dat we het ”years from now” wel zouden begrijpen, helaas zei hij ook dat die andere grote projecten zeer waarschijnlijk eerder uit zullen komen dan The Elder Scrolls VI. Geduld is dus echt een schone zaak.
Wat verwacht jij dat er zo vernieuwend zal zijn aan The Elder Scrolls VI?