Nadat we de eerste beelden van The Ascent hebben gezien tijdens de Xbox 20/20 stream van begin mei, zijn er nu nieuwe gameplaybeelden en details vrijgegeven. Gaan die beelden je interesse in de game vergroten?
Zo zitten er fijne details in de game die de vuurgevechten nóg meer impact geven. En op de Series X moet je het ook nog eens zonder laadtijden doen, waardoor je het niet even op je in kunt laten werken. Grijp daar dus deze gelegendheid meteen maar voor aan. Want vergis je niet, wat in eerste instantie een wat generieke actiegame kan lijken, is ook wat mij betreft zeker jouw aandacht waard.
In The Ascent ziet een onderhoudsmedewerker zijn kans schoon, wanneer heel onverwachts The Ascent Group, een mega-coöperatie, kenbaar maakt dat een faillissement aanstaande is. Looten en shooten, is wat ons onderwerp heeft moeten denken. De chaos die wordt veroorzaakt na de aankondiging van The Ascent Groep vormt de fantastische setting voor een heuse hack’n’slash. Alhoewel, hacken of slashen wordt wel gedaan, maar hoofdzakelijk knal je een eind in de rondte. Een action-rpg met twin-stick elementen, dat dekt de lading wel.
Met tot drie andere spelers baan je je een weg door de futuristische omgevingen van The Ascent. Omgevingen die toch ook wel stuk kunnen, zoals je ook in de bovenstaande video wel kunt zien. Een afbrokkelende betonnen pilaar, waar je eerst misschien achter hebt gescholen, om even op adem te komen, wordt binnen de kortste keren gereduceerd tot stof en grind. Benieuwd hoe ver ontwikkelaar Neon Giant dit heeft doorgetrokken. Het doet veel goeds voor het gevoel van impact tijdens de vuurgevechten. Ook de manier waarop kamers gevuld raken met dampen en rook tijdens een gevecht.. Laat ik het zo zeggen, als de actie net zo lekker aanvoelt als dat het er uit ziet, dan zijn ze er al bijna.
De creatievelingen Arcade Berg en Tor Frick bij Neon Giant, en met zulke namen zou je verwachten dat ze zelf speelbaar zijn in de game, hebben ook wat meer losgelaten hoe The Ascent zich nou laat spelen. Hoewel het er in eerste instantie misschien overkomt als een generieke twin-stick shooter, heeft deze game echt meer te bieden. Vanuit het isometrische perspectief verwacht je het niet direct, maar je hebt de mogelijkheid om omhoog of omlaag te richten. Zo kun je jouw ‘spervuur’ bijvoorbeeld concentreren op een vijand van naam, terwijl je over wat zwakker kanonnenvoer heen schiet dat zich om jou heen heeft verzameld.
De gebeurtenissen voltrekken zich in een bouwsel dat bekend staat als een arcology. Dit moet je zien als een stad op zich. Een torenhoog complex waarvan je vrijwel elke laag mag verkennen. Van donkere stelsels tot aan sloppenwijken op de eerste verdiepingen tot aan de goed beveiligde kopstukken zo rond de allerhoogste verdiepingen. Het zijn met de hand ontworpen omgevingen, waarbij de plaatsing en uitrusting van je tegenstanders wel wil variëren. Daarmee garandeert de ontwikkelaar dat de actie plaatsvindt in goed ogende en speltechnisch interessante omgevingen. Daarbij wordt benadrukt dat de plaatsing en uitrusting van de vijanden wel wil veranderen bij elke keer dat je je al schreeuwend en schietend een weg baant, om de levels fris te houden en te voorkomen dat je precies weet wat er in de volgende kamer op je wacht.
Arcade en Tor beweren ook dat de game geen laadtijden kent, op de Series X, althans. Wat ontwikkelaars met de rekenkracht en de razendsnelle opslag van de Series X doen is natuurlijk aan hen. Tijdens het spelen van deze game heb je dus geen tijd om naar je nootjes te grijpen of een paar grappen op 9gag mee te pakken.