UPDATE 11 juli:
Inmiddels is het doel van 900 000 dollar gehaald en zijn er nog 17 dagen over om meer geld op te halen. Goede (kick)start dus!
ORIGINEEL BERICHT:
System Shock fans opgelet, je kan nu het Remaster project steunen op Kickstarter. Het gaat hier echt om een volle remake van het spel uit 1994! Het komt zelfs voor de Xbox One als het allemaal doorgaat.
Op het moment van schrijven staat de teller op $837 439 en heeft het dus bijna het doel van $900 000 bereikt. Je kan voor vele bedragen dit project steunen. Zo kan je bijvoorbeeld met 5 dollar beginnen voor wat concept art, of 25 dollar voor een digitale versie van de game. Het is dat ik even niet zo veel geld heb, anders had ik sowieso de Big Box Collector’s Edition gekocht voor 150 dollartjes.
Wat is System Shock, waar heb ik het over? Je kan hier sowieso mijn eerste emotionele bericht lezen en hier ook nog een geheugen opfrisser met beelden. Even in het kort:
System Shock was één van de ‘Doom kopieën’ rond 1994, maar dit spel deed heel veel dingen anders. Het ging vooral om ontdekken en het verhaal kreeg je mee via audio logs en berichten die zich in de virtuele wereld bevinden. System Shock 1 is dan ook echt wel één van de eerste spellen waar men echt op zoek is gegaan naar interactieve verhaal vertelling.
Als speler zit je vast op het Citadel Station en vecht je tegen cyborgs om te overleven. Er zitten ook nog wat knappe gemuteerde koppen bij en een overkoepelende antagonist, SHODAN (kunstmatige intelligentie is corrupt geworden). Het is anders dan bijvoorbeeld het latere BioShock of zelfs Deus Ex, want System Shock gaat meer om ontdekken en het feit dat je alleen bent. Dus jij tegenover de kunstmatige intelligentie.
De doelen
Het eerste doel is bijna gehaald met de 900 000 dollar. Maar wat als er nou meer ‘backers’ zijn met geld in hun zakken. Mocht dat gebeuren, heeft de ontwikkelaar ook nog deze nieuwe doelen:
- 1.1 Million: Mac/Linux and Razer Chrome support.
- 1.2 Million: Multi-language support for French, German, Spanish and Italian.
- 1.3 Million: Additional locations and expanded narrative.
- 1.4 Million: Updates to the core design.
- 1.5 Million: Full orchestral score.
- 1.7 Million: Additional scenario and death cinematics.
- 1.9 Million: Soundtrack remix of the original game.
Hopelijk haalt het ooit de 2 miljoen, maar ik weet niet of dat hen lukt gezien het nu al een beetje stagneert. Misschien dat er nog een paar rijke System Shock fans in de wereld zitten verstopt die er even een paar duizend tegenaan gooien. Ik ben allang blij met überhaupt een remake, maar extra locaties en meer verhaal klinkt toch wel goed!
Xbox One versie incoming!
Op dit moment staat de game voor de Xbox One en pc gepland. Dat is goed nieuws, want dan kan je ook op je Xbox One genieten van deze parel! Ik heb op de pc al de demo gespeeld en ik vind het nu al fantastisch. De sfeer is intact gebleven en dat is toch wel erg belangrijk. Gaan jullie dit project ook ondersteunen?