Gisteren is aangekondigd dat we de gelauwerde dungeon crawler Hades niet alleen binnenkort al mogen verwachten, maar dat de hit van 2020 ook nog eens vanaf dag één in de Game Pass zit.
Hades is een slim ontworpen roguelike. Het wordt zelfs wel omschreven als de nieuwe standaard in het genre. Dat zit hem bijvoorbeeld in de keuzes die je kunt maken om het karakter Zagreus te vormen en het bijzonder sterke verhaal. Ook op audiovisueel gebied wordt de game geprezen. En om daar direct op in te haken, op de Xbox One consoles wordt Hades gepresenteerd in 1080p bij 60 frames per seconde. Op de Xbox Series S en X wordt dezelfde framerate gegarandeerd, maar dan bij een 4K resolutie.
Ik ben erg blij dat Supergiant de game nu voor de Xbox uitbrengt. Je herinnert je de game Bastion wellicht nog wel. Er wordt wel gesuggereerd dat het beleid dat Microsoft er destijds op nahield rond het publiceren van indiegames voor de Xbox nogal wat nadelige gevolgen had voor de ontwikkelaar in kwestie. Bijvoorbeeld dat een game niet voor andere platformen uitgebracht mocht worden bij release. Dat is inmiddels verleden tijd. Maar omdat uitstekende Supergiant games als Transistor en Pyre niet zijn uitgebracht voor de Xbox is het niet moeilijk om tot zulke conclusies te komen. De ontwikkelaar zelf heeft het ook wel geweid aan het feit dat ze nou eenmaal over een klein team beschikken.
Hades trekt inspiratie uit de Griekse mythologie. Je speelt als Zagreus, prins van de onderwereld. Hij probeert uit het rijk te ontsnappen om buiten de invloedsfeer te raken van zijn emotieloze en afstandelijke vader Hades. Zagreus werkt zich een weg naar boven, op naar de berg Olympus. In zijn strijd wordt hij ondersteund door olympiërs én bekende namen uit de onderwereld. Op 13 augustus verschijnt Hades zowel in fysieke vorm via Private Division, als digitaal.