Je leest het goed, Star Wars Battlefront, een game waar de nadruk sowieso wel meer op multiplayer ligt, heeft geen singleplayer omdat de film Star Wars: Episode VII uitkwam in december 2015.Â
In een bijeenkomst van investeerders heeft EA duidelijk gemaakt dat Star Wars Battlefront weinig focus had op een singleplayer ervaring omdat het spel tegelijk met de film moest uitkomen.
‘We hebben bewust de beslissing gemaakt om de game samen met de film te laten uitkomen om een zo groot mogelijke impact te maken’
aldus Patrick Söderlund, executive vice president van EA Studios.Â
Het is begrijpelijk dat je zo’n game samen met de film laat uitkomen, zodat je mee kan teren op de hype van de film en het merk ‘Star Wars’. We weten ook allemaal dat de focus van een Battlefront game meer op multiplayer ligt dan singleplayer. Het is alleen wel een bevestiging van mijn gevoel dat er DICE er meer uit kon halen als ze meer tijd hadden. Nu heeft EA de beslissing gemaakt om content te blijven uitbrengen en nog meer geld van de spelers te vragen middels DLC, maar ondertussen weten we dus ook dat er al een nieuwe Battlefront in de maak is.Â
EA is niet van plan om dit opnieuw te doen, zegt Söderlund. Het team wil de volgende keer hoger scoren dan het gemiddelde. Dat staat nu op 73 op Metacritic en van mij kreeg de game een 75 (natuurlijk kijkt Söderlund naar XboxNederland voor leerpuntjes). Het is niet zozeer dat Star Wars Battlefront te weinig singleplayer had, maar wel te weinig content, als je ziet wat het Star Wars universum allemaal biedt. Waarom niet een aparte race modus op 5 planeten i.p.v. één map. Waarom niet offline co-op ‘Rush’ of grotere objective based missies? Het was allemaal net wat te karig.
Wat vinden jullie? Moet een studio als DICE dat willen, een Star Wars Battlefront 2 met singleplayer? Of gewoon meer content zonder de speler nog eens extra 50 euro af te troggelen middels een DLC pas?