Tijdens de Inside Xbox show van afgelopen dinsdagnacht is meer informatie bekend geworden over The Outer Worlds. Wat zijn we te weten gekomen?
Sinds de aankondiging tijdens de Game Awards van 2018 hebben we het afgelopen jaar al het nodige voorbij zien komen van het nieuw beoogde meesterwerk The Outer Worlds van Obsidian. Een single player sci-fi RPG die ontwikkeld wordt door de geestelijk vaders van Fallout: New Vegas. Niemand minder dan Tim Cain en Leonard Boyarsky. Ondanks een aantal trailers, achtergrondinformatie (klik voor een overzicht hier) en beelden tijdens de E3 van 2019, zijn er ook nog genoeg vragen en ook wel enkele bedenkingen. Toch is de toon over het algemeen positief en wordt er met veel interesse en nieuwsgierigheid uitgekeken naar de naderende releasedatum van 25 oktober 2019.
Interview tijdens Inside Xbox
Tijdens de Inside Xbox show van afgelopen dinsdag is Megan Starks (Senior Narrative Designer bij Obsidian) geïnterviewd. In het gesprek geeft zij meer prijs over met name de RPG-elementen in The Outer Worlds. En die klinken veelbelovend.
In de eerste plaats wordt nog eens benadrukt dat er de nodige overeenkomsten zijn met Fallout: New Vegas. Een game die destijds enorm goed ontvangen is en voor velen één van de beste Fallout’s uit de franchise. Een flink aantal ontwikkelaars uit de Fallout franchise hebben ook een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van The Outer Worlds. In termen van gameplay kunnen we dan ook verwachten dat het accent sterk zal komen te liggen op het verhaal, de role playing en de ontwikkeling van je personage: ‘player story-driven’.
Keuzes die je maakt hebben impact
In het interview geeft Starks aan dat keuzes die je maakt impact zullen hebben op de wereld en het verloop van het verhaal binnen de wereld van The Outer Worlds. Zo gaat het mogelijk zijn om een speelstijl per class te kiezen. Wil je jouw personage meer stealth laten spelen, meer combat georiënteerd of juist meer diplomatiek? In The Outer Worlds is veel vrijheid in hoe jij de game wil gaan beleven.
Ook kun je natuurlijk zelf kiezen welke quests je wilt gaan volgen. Blijf je meer bij de main story of wil je juist helemaal opgaan in side quests? Er zullen volgens Starks de nodige NPC’s zijn waar je die missies kan halen. De keuzes die je hierin maakt hebben overigens ook weer gevolgen voor de relaties die je met groepen in The Outer Worlds aan kunt gaan. Verder gaat het mogelijk zijn om specifieke skills verder te ontwikkelen en verteld Starks meer over een aantal bijzondere speelstijlen die je kunt ontwikkelen, zoals het worden van een beruchte leider of de gestoorde wetenschapper.
Als alle beloftes uitkomen en ook goed uitpakken, dan zou The Outer Worlds wel eens één van de klappers van het najaar van 2019 kunnen worden. Ik kijk er in ieder geval erg naar uit! En check vooral ook even het interview om zelf je indrukken op te doen.