Er is veel informatie gedeeld over Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Wat ik hier schrijf is gegarandeerd spoilervrij. De informatie bevatte namelijk behoorlijk wat spoilers, maar die zijn er uit gezeefd door ondergetekende. Komt ie!
Het meest opvallende feitje (vind ik), is het glijden van de berg af met je eigen kartonnen doos waar je normaal in schuilt om je te verbergen voor de vijand. Je kan gewoon slalommen met Snake. Ik vind het mooi. Dit keer zitten er geen ellenlange scènes in de game die je niet kan skippen. Als je meer informatie wilt, dan kan je de iDroid gebruiken voor interviews en audio bestanden. Opmerkelijk, want meestal zijn de cutscenes wel deel van Kojima’s genialiteit (Kojima is de bedenker van de franchise).
The Phantom Pain is dit keer open wereld, wat iedereen al wist. Laatst vond ik het al raar dat The Witcher voor open wereld koos, maar geloof mij, bij Metal Gear Solid moest ik echt even twee keer goed lezen. De missiestructuur is nu anders, er zijn hoofdmissies die je moet volbrengen en ook side-missions. Je moet eerst een paar side-missions afmaken voordat je weer een hoofdmissie kan spelen. Dit is raar, want wederom, het is niet echt Kojima’s stijl. Als ik wil rondbanjeren in een open wereld met saaie side-missions, dan ga ik wel Saint’s Row doen. Maar goed, The Witcher 3 weet ook te verrassen met de zijlijnen, nu misschien ook wel met Phantom Pain.
Tijdens je sprint in de wereld kan je je paard roepen die dan naast jou zal rennen, waardoor je als een soort Zorro cinematisch op je paard springt. Je zag in de plaatjes en trailers al een hond die jou kan helpen met allerlei dingetjes tijdens de missies, maar als je aan het begin er voor kiest om de puppy te negeren, dan krijg je de hond ook niet. Kortom, wees een dierenvriend aan het begin, dan heb je er later succes mee.
Nog een dikke plus, je kan cassettebandjes vinden met jaren tachtig muziek erop van onder andere Billy Idol, Richard Wagner en David Bowie. Heerlijk, altijd al willen doen, in een woestijn sluipen met David Bowie op de achtergrond. Je hoeft overigens niet te sluipen. Volop, in Rambo stijl, iedereen kapot knallen kan ook. Maar je vijanden vragen dan wel om versterking en die verschijnen blijkbaar niet uit het niets. Versterkingen zijn echt onderweg, waardoor je kan anticiperen en alvast de weg voorbereiden met boobytraps.
Een raar feitje is dat elke missie secundaire doelen heeft, die pas bekend worden gemaakt als die missie klaar is. Dat is best stom, want dan kan je niet extra moeite doen tijdens de missie. Vage game design. Dus ik hoop dat sommige dingen nog aangepast worden. Metal Gear Solid V: Phantom Pain is voor mij best heilig als fan, maar ze moeten niet al te veel omgooien naar een soort Hollywood formule.