Rockstar Games, de maker van GTA, heeft bekend gemaakt aan het personeel dat ze toch weer naar kantoor moeten komen. Er is in deze laatste fase van de ontwikkeling van GTA6 toch nog even wat extra werk nodig. Is er een crunch op komst?

Een groep ontwikkelaars van Rockstar Games heeft kritiek geuit op het bedrijf vanwege het besluit om werknemers te verplichten vanaf april fulltime op kantoor te werken. Deze week heeft Rockstar het personeel geïnformeerd over plannen om het hybride werken om redenen van productiviteit en veiligheid stop te zetten.

Deze beslissing volgt op enkele spraakmakende lekken rondom Grand Theft Auto 6, en Jenn Kolbe, het hoofd van publicatie bij Rockstar, verklaarde dat het bedrijf “tastbare voordelen” heeft ervaren van werken op locatie, meldt Bloomberg. Het besluit is scherp bekritiseerd door de Independent Workers’ Union of Great Britain (IWGB) en verschillende leden die werknemers van Rockstar zijn. Ze stellen dat het plan om de mogelijkheid tot thuiswerken voor het grootste deel van het personeel op 15 april stop te zetten, het meest recente is in een reeks van gebroken beloftes, en dat dit kan leiden tot de terugkeer van ongezonde werkwijzen binnen het bedrijf.

Vorig jaar dienden georganiseerde werknemers van Rockstar een petitie in met 175 handtekeningen, waarin werd opgeroepen tot voortdurende opties voor thuiswerken als reactie op de verplichte overgang naar een kantoorweek van drie dagen. Naar verluidt verklaarde Rockstar destijds in een e-mail naar alle werknemers: “Dit is niet onze eerste stap naar 5 dagen per week. Niemand wil terug naar de oude manier van werken.”

Maar wat vinden de werknemers?

Een anonieme werknemer zei: “Thuiswerken is voor velen van ons bij Rockstar een reddingsboei geweest, waardoor we zorgtaken kunnen combineren, handicaps kunnen beheren en kunnen verhuizen. Nu wordt die reddingsboei zonder een tweede gedachte weggenomen door Rockstar, zonder oog te hebben voor de werknemers die hierdoor het meest worden getroffen. Na zoveel gebroken beloftes vrezen we nu dat het management zelfs de weg kan effenen voor een terugkeer naar giftige ‘crunch’-praktijken. Het hogere management moet hun roekeloze besluitvorming heroverwegen en in gesprek gaan met hun personeel om een regeling te vinden die voor iedereen werkt.”

Een andere werknemer van Rockstar zei: “Zoals gewoonlijk is er geen enkel overleg geweest met ons: de mensen die het meest worden getroffen door deze beleidswijzigingen. Een van mijn zorgen is bijvoorbeeld dat we gedwongen worden om laat op kantoor te werken om contact te houden met internationale teams, terwijl we eerder vanuit huis konden inloggen voor laatste vergaderingen. Dit betekent dat we tijd met onze families zullen missen. Ik ben me ook bewust van collega’s die gezondheidsproblemen hebben die fulltime kantoorwerk voorkomen en nu in de steek worden gelaten.”

Namens zijn collega’s zei een andere werknemer: “Wij, het personeel, geven veel om de games die we maken en onze passie, vaardigheid en talent mogen nooit als vanzelfsprekend worden beschouwd door het studiomanagement. Het is samen, door samenwerking en een gezonde balans tussen werk en privé en een cultuur op de werkplek, dat we enkele van de meest geliefde en spectaculaire games in onze branche blijven maken.”

Hoe nu verder?

In de afgelopen jaren heeft Rockstar naar verluidt vooruitgang geboekt bij het verzachten van zijn ooit beruchte crunch-cultuur, waarbij van medewerkers werd verwacht dat ze overwerkten ’s avonds en in het weekend om projecten op schema te houden. De eerste trailer van Grand Theft Auto 6 werd uitgebracht in december en bevestigde een geplande releasedatum van 2025. Je zou denken dat er genoeg tijd is om de game af te ronden, maar misschien bezwijkt Rockstar een beetje door z’n eigen opgelegde druk. Maken ze zich zorgen dat ze nu toch niet kunnen voldoen aan de verwachtingen en daardoor extra mankracht bij moeten schakelen?

We hopen dat de werknemers niet weer hetzelfde gaan ervaren als voorheen. Een crunch-periode pakt bijna nooit goed uit voor het moraal en voor de gezondheid van de ontwikkelaars. Tegelijkertijd kan ik snappen dat het in deze fase van de game handig is om elkaar live te zien en efficiënt samen te werken.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties