Iedereen weet dat het maken van games veel kost. Hoeveel het precies kost is iets waar gameontwikkelaars niet graag over praten en vaak geheim houden. Eidos Montreal, de ontwikkelaars van Shadow of the Tomb Raider, doen dit tegen alle verwachtingen in wél. 

Gamesindustry.biz heeft onlangs de baas van Eidos Montreal, David Anfossi, geïnterviewd. “Shadow of the Tomb Raider en andere verschillende singleplayer triple-A games kosten zo’n 75 miljoen dollar tot 100 miljoen dollar. En dat is alleen de productie. Daarnaast kun je ook zo’n 35 miljoen dollar aan promotie erbij optellen.”

Het spenderen van meer dan 100 miljoen dollar aan de ontwikkeling van een game klinkt als een groot risico, wat het ook is. Maar dit soort bedragen zijn niet zeldzaam. Er zijn genoeg triple-A games die een veel groter budget hebben dan Tomb Raider.

Activision heeft honderden miljoenen gespendeerd aan de ontwikkeling en promotie van de Call of Duty games. De ontwikkel- en promotiekosten van Grand Theft Auto 5 waren zo’n 265 miljoen. En ken je Destiny nog? Die heeft een overweldigende 500 miljoen dollar gekost!

Het is veel, maar wel logisch

Als je de bedragen onder de loep neemt is het logisch waarom de ontwikkeling van een triple-A game meer dan 100 miljoen kost. Vooral als je bekijkt hoeveel mensen betrokken zijn bij de ontwikkeling ervan. Zo hebben er duizenden mensen meegeholpen aan de games van Ubisoft. Meer dan 1000 mensen hebben meegeholpen aan Grand Theft Auto 5. Bij Eidos Montreal zijn meer dan 500 mensen betrokken. Daarnaast is men eind 2015 al begonnen aan de ontwikkeling van deze game. Dat zijn veel mensen die betaald moeten worden voor een best lange tijd!

Dus de volgende keer dat je 60 euro spendeert aan een game, onthoudt goed: ondanks dat het een fors bedrag is, het maken van een game kost ook erg veel geld!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties