Jet Set Radio, House of the Dead of een Crazy Taxi. Zomaar een paar legendarische namen waar Sega plots mee op de proppen komt. Sega richt zich heruitgaven en reboots. Hoe dan ook, de klassiekers maken onderdeel uit van de strategie die Sega vandaag uit de doeken heeft gedaan.

Het beursgenoteerde Sega Sammy heeft vandaag voor haar investeerders haar jaarcijfers en toekomstplannen uit de doeken gedaan. Nou onderhouden we hier geen financieel blog, dus die jaarcijfers laat ik dan ook even voor wat ze zijn.

Op een van de slides uit de gepresenteerde plannen wordt het intellectueel eigendom van Sega verdeeld in twee categorieën. Lopende series zoals Yakuza, Phantasy Star en Sonic en de series waar momenteel weinig of niks mee gedaan wordt, zoals het eerder genoemde Jet Set Radio, Altered Beast en Shinobi.

Op dezelfde slide licht Sega toe wat zij verstaan onder de termen remaster, remake en reboot. Het moge duidelijk zijn dat gezocht wordt naar manieren om aan de classics te verdienen. De klassiekers maken onderdeel uit van Sega’s strategie. Daar plaatst het bedrijf wel een aantekening bij. Want welk eigendom ze uit de kast trekken, daar is nog geen ei over gelegd.

Wat we hier uit kunnen halen is dat er serieuze interesse is om een aantal van de echte classics in een of andere vorm terug te brengen. Daarnaast wil Sega haar markpositie graag verstevigen met de populaire series zoals Persona (ik sluit een Xbox release zeker niet uit), Football Manager en Yakuza. Verder wordt een plan uit de doeken gedaan om in het fiscale jaar 2026 (tot sept 2026) met een heuse Super Game te komen. Wat dat inhoud wordt eigenlijk niet duidelijk. Sega lijkt gericht te investeren in een project dat gamers wereldwijd aan zou moet spreken. Een melkkoe, iets wat de potentie heeft om het marktaandeel Sega wereldwijd aanzienlijk te vergroten.

Wordt er gezocht naar een eigen Fortnite? En gaat het dan om een bekende serie of iets nieuws? Helaas zullen we je de antwoorden nog schuldig moeten blijven. Naast de bekende namen en de Super Game, wordt er ook gedacht aan nieuw intellectueel eigendom. Titels waar Sega in eerste instantie nog niet zoveel van verwacht, juist omdat het om nieuwe namen gaat. Wat hierbij belangrijk wordt gevonden is dat het titels zijn die niet een specifieke markt aanspreken (Japans/Europees/…), maar, net als in het geval van de Super Game, wereldwijd wel een succes moet kunnen worden.

Tenslotte wordt er in de presentatie ook gerept over een shooter die in ontwikkeling is bij een Europese studio. Dat zou dan wel eens kunnen gaan om het nieuwe project van Creative Assembly. De ontwikkelaar werkt immers aan een multiplayer fps in een sci-fi setting.

Maar eh, een ‘Super Game’, Sega? Daar heb je vast superveel geld voor nodig. Ik schuif dat wilde gerucht van een overname van Sega door Microsoft nog eens naar voren. Een super game hoeft niet vreselijk veel te kosten. Een goed idee, zoals Minecraft, is voldoende, toch? Waar hoop jij op, de plannen van Sega bekeken hebbende? Welke namen zou je graag de komende jaren terug zien keren? En denk je dan aan een remaster, een remake of een reboot? Ik mis de naam OutRun, maar ik weet zeker dat die de revue wel zal passeren bij Sega. Coast 2 Coast in 4k, graag!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties