Sinds Bethesda onderdeel is geworden van onze familie, hebben we het veel gehad over de exclusiviteit van haar (on)aangekondigde games. Neem het oogappeltje Starfield. Waar er nog twijfel was, is die nu weggenomen. Groter nieuws zijn de gelekte screenshots, want wat is Starfield nou eigenlijk?
De naam Jeff Grubb is de afgelopen jaren veelvuldig in onze nieuwsberichten aangehaald. Jeff is een betrouwbare bron gebleken voor hete nieuwtjes, een echte insider. In de Xbox Two podcast van Rand al Thor en (insider) Jez Corden werd nieuws gebracht dat Starfield zeer waarschijnlijk exclusief voor Xbox en pc verschijnt. Daarop beweerden de luisteraars van de podcast dat Jeff daar onlangs helemaal niet zo zeker van was. Wie heeft er nu gelijk?
In reactie daarop heeft Jeff alle twijfel weggenomen en bevestigd dat Starfield inderdaad exclusief verschijnt voor Xbox en pc. Waarom is hij daar nu zo zeker van? Zijn bronnen zal hij niet prijs geven, maar als hij zijn bericht opvolgt met ‘ik bedoel, schrijf er een stuk over’, dan kun je er vanuit gaan dat hij niet uit zijn nek kletst. Om eerlijk te zijn denk ik dat de nieuwswaarde minimaal is. Hoeveel twijfel bestond hier nog over? Het is de meest logische keuze die Microsoft kan maken. Game Pass moet een aanbod worden wat je niet kunt weigeren.
Is dat dan niet in tegenstrijd met de filosofie van Microsoft om games toegankelijker te maken voor eenieder? Een spelletje naar wens kunnen spelen. Waar, wanneer en op welk stuk hardware je maar wilt. Zolang je die vrijheid geniet als Game Pass abonnee, staat Microsoft daar 100% achter.
De gelekte screenshots matchen met eerder gelekte beelden, die afkomstig waren van een Starfield build uit 2018. Wat je ziet is mogelijk niet representatief voor het Starfield dat je ziet in de eerste officiële gameplaybeelden. Beelden die niet tegen de zin van Bethesda in worden uitgebracht. Sinds de aankondiging op de E3 in 2018 hebben we erg weinig gehoord van de game. We weten dat Starfield gebruik maakt van de Creation Engine, waarmee Bethesda ons in het verleden onder andere Fallout 4 en Fallout 76 heeft gebracht.
We kunnen momenteel alleen maar gissen naar hetgeen je in het Starfield universum kunt uitvreten. Het is een singleplayer game en het bevat Bethesda DNA, aldus Todd Howard. Wat hij daarmee bedoelt wordt niet in zoveel worden uitgedrukt, maar ik maak daaruit op dat je de nodige vrijheid geniet in je doen en laten. Ontdek je plekje. Een game waar je wel een stukje creativiteit in kwijt kunt, dat is wat ik proef uit de woorden van Todd.
Afgaande op de screenshots beschik je over een levensbalk en stamina-meter. Dat is misschien niet bijzonder, maar het zijn mechanieken die ook in spellen als Skyrim en New Vegas zitten. Verder zie ik een kompas en een gravitatiemeter, in het ronde menu links onderin de screenshots. Daar onder vind je een zuurstofmeter en koolstofdioxidemeter. Het lijkt er op dat de game bepaalde survivalelementen bevat. Met een gravitatiemeter kun je er vanuit gaan dat je de nodige hemellichamen mag bezoeken en dat gewichtloosheid je niet vreemd voorkomt. En dat is nog een element dat we kennen uit de Bethesda games en wat mij betreft verweven zit in hun DNA, het creëren van een hemels lichaam, een character creator.
Een ander element wat we van Bethesda kennen is dat facties en gildes de dienst uitmaken in haar werelden. In Starfield kennen we de SNA, ofwel de Space National Alliance, het zou de grootste en machtigste factie zijn in de game. Je ziet in de screenshots ook de naam Axion Energy terugkomen. Corporate doet het goed in zo’n setting, kijk maar naar The Outer Worlds. Ik sluit dan ook niet uit dat je het aan de stok krijgt met soortgenoten. Buitenaardse wezens? Dan moet ik echt gaan speculeren.
Wat Starfield precies is weten we niet. Maar met logisch nadenken kom je een heel eind. Ik ben vooral benieuw met welke nieuwe ideeën Bethesda op de proppen komt voor Starfield. Het duurt niet lang meer, dan weten we wat Starfield echt is. Dan wordt het een game met een eigen smoelwerk.