Ontwikkelaar Compulsion Games doet in een documentaire een boekje open over de groeipijnen die de studio heeft doorstaan tijdens de ontwikkeling van We Happy Few, verreweg hun grootste project tot dan toe. Natuurlijk komt ook de acquisitie door Microsoft aan bod en de voor- en nadelen die dat met zich meebrengt voor een relatief jonge studio.
De 40 minuten durende documentaire ‘We Happy Few – The Cost of Joy’ vertelt meer over de samenwerking. Met name over de acquisitie door Microsoft en over hun samenwerking met de gigant als een van de Xbox Game Studios worden tijdens de documentaire interessante uitspraken gedaan.
De studio maakt zich niet al te veel zorgen aan creatieve vrijheid te moeten inboeten aan onder de vlag van Microsoft. Sterker nog, het team achter We Happy Few benadrukt dat de overname hun juist in staat stelt om met unieke ervaringen te komen. Dat zegt Guillaume Provost, oprichter van de studio en tevens creatief hoofd.
Het heeft er voor gezorgd dat we een groot deel van de energie van het moeten zoeken naar wat onze volgende stap als studio gaat zijn om ons hoofd boven water te houden, nu in een andere vraag kunnen stoppen. Namelijk: wat hebben we nodig om een goede game te maken? Gesteund worden door Microsoft maakt voor ons een groot verschil en het geeft ons juist de creatieve ruimte en vrijheid die we nodig hebben. Vergelijk dat maar eens met ons verleden als onafhankelijke ontwikkelaar, constant gehinderd door een gebrek aan financiën. We zijn nu in staat een team te vormen waarbij we ons kunnen richten op een langdurige samenwerking. We bouwen een team dat kan werken aan een serie games. Bij een onzekere toekomst kunnen we ons slechts op de volgende game richten.
Uitspraken van Sam Abbott van Compulsion Games bevestigen het vertrouwen van de studio in de samenwerking die ze zijn aangegaan.
Het is echt niet zo moeilijk om je creativiteit als studio te behouden als je met Microsoft samenwerkt, niet zo moeilijk als mensen denken. Het gaat er om dat je werkt met een leiderschap dat de waarde kent van een creatieve game of creativiteit in het algemeen.
De overigens knap ogende Naila Hadjas, verantwoordelijk voor de PR en alles wat te maken heeft met de community rond de games van Compulsion voegt hieraan toe dat hun verteld is dat ze juist met eigenzinnige projecten moesten blijven komen. Iets anders dan anders.. Volgens haar heeft de samenwerking vanuit een creatief oogpunt heel positief uitgepakt. Of het vertrouwen dat Microsoft de studio geeft zich gaat uitbetalen? Naila denkt van wel. Ze baseert haar uitspraken op de samenwerking tussen de studio en Gearbox in het verleden.
Onze samenwerking met Gearbox heeft ons op meerdere manieren voorbereid op een toekomst met Microsoft. Zo hebben we geleerd om kernachtig en nauwgezet met onze feedback, over en weer om te springen.
Met de recent verschenen uitbreiding We All Fall Down en deze documentaire zit het werk van Compulsion Games aan We Happy Few er op. Sinds de release heeft de game de nodige bugfixes en updates ontvangen. Voor hen die de game ronde release gespeeld hebben, zijn de vele updates reden genoeg om het nog een kans te geven?