Saints Row komt niet meer terug, althans niet in de vorm die we kennen. Dat zegt Matthew Karch, CEO van Saber Interactive. Volgens hem was de franchise simpelweg te duur en ontbrak het de ontwikkelaars aan een duidelijke visie.
In een interview met Stephen Totilo (Game File) blikt Karch terug op het stille einde van Saints Row. “Het team is weg,” zegt hij resoluut. Hij wijst vooral op de reboot uit 2022, die met gemengde reacties werd ontvangen en de fanbase verdeelde. Volgens hem ontbrak het aan een duidelijke koers: “Ze wisten niet wat ze aan het bouwen waren. Er was geen echte richting. Het kon niet blijven bestaan.” Eerlijk gezegd bespeurde ik dit al toen ik een stream volgde over Saint’s Row achter gesloten deuren. Ze presenteerden toen features alsof ze nieuw waren, maar die al lang in de franchise zaten. Dat was een signaal van ‘verkoop het maar gewoon alsof het nieuw is, maakt niet uit’.
Dat gebrek aan focus in combinatie met torenhoge ontwikkelingskosten maakte een vervolg praktisch onmogelijk. “Wie gaat dat nog financieren na die ramp?” vraagt Karch zich hardop af.

Het failliet van grote budgetten
Niet alleen Saints Row, maar veel studio’s worstelen met het veranderende landschap van gameontwikkeling. Karch legt uit dat games met budgetten van honderden miljoenen simpelweg niet meer renderen als ze geen astronomische bedragen terugverdienen. “Games met negen-cijferige budgetten die slechts acht cijfers aan omzet opleveren, zorgen voor problemen voor een hoop ontwikkelaars,” zegt hij.
Dat is ook waarom uitgevers strenger zijn geworden in hun investeringen. “De industrie moet volwassen worden. Als dat niet gebeurt, heeft de hele sector een probleem,” aldus Karch. De harde realiteit: minder risico betekent minder geld voor middelgrote projecten en meer studio’s die verdwijnen.
Saints Row en Red Faction: een onzekere toekomst
Volition, de studio achter Saints Row, werd na de reboot ondergebracht bij Gearbox, maar sloot uiteindelijk in augustus 2023. De rechten van Saints Row en Red Faction liggen nu bij Plaion, een Embracer-dochterbedrijf. Na de sluiting van Volition beloofde Deep Silver nog dat beide franchises “zouden voortleven”, maar tot nu toe is daar geen teken van.
Ondertussen werd Saber Interactive in maart 2024 voor bijna $250 miljoen verkocht. Ooit werkten Karch en Volition onder hetzelfde Embracer-dak, maar de realiteit van de game-industrie heeft hen in totaal verschillende richtingen geduwd.
Of Saints Row ooit nog terugkeert? Met de huidige markt lijkt dat zeer onwaarschijnlijk. Maar wie weet – misschien vindt de franchise ooit een nieuwe plek in een industrie die steeds minder ruimte heeft voor grote risico’s. Maar dan nog zou ik de naam dumpen en lekker opnieuw beginnen. Je kan je afvragen of er nog plek is voor een Saint’s Row in een tijd van GTA6 zo meteen, maar tegelijkertijd was dat natuurlijk ook al het geval bij Saint’s Row 1 toen GTA al bestond.
Ik was in 2022 op zich wel te spreken over het nieuwe Saint’s Row avontuur, maar ik wist ook wel dat het geen topper zou worden. Het had een identiteitscrisis van doen wat ze al deden en toch een iets meer serieuze kant op. Als het bedrijf zelf al worstelt met wat de visie voor deze game moet zijn, dan weten de spelers het natuurlijk al helemaal niet wat ze er van moeten maken.
Wat vind jij? Moet Saint’s Row opnieuw proberen of moet de franchise in het graf blijven liggen?