Sable, een cartoon-achtige indie-game, komt eind 2019 naar de Xbox One. Wat vind jij ervan?
De game speelt zich af in een kleine open wereld. Bijzonder is dat je geen expliciete aanwijzingen krijgt over waar je heen moet gaan of wat je moet doen.
Het idee is om interessante dingen op te zoeken, bijvoorbeeld een toren in de verte of de gloed van een nabijgelegen kamp, en te zien waar ze je naartoe brengen. Sable is een ‘op verhalen gebaseerde’ game. De ontwikkelaars zeggen dat er niet één bepalend verhaal is, er is een verzameling kleinere verhalen waarin je verwikkeld raakt wanneer je mensen in de woestijn tegenkomt.
In de game kun je op bijna alles klimmen, de enige beperking is je uithoudingsvermogen. Ook heb je de mogelijkheid om van grote zandduinen af ​​te glijden.
Het hoofdpersonage in Sable is een jong meisje dat op reis gaat. Wanneer iemand in deze wereld een bepaalde leeftijd bereikt, gaan ze de woestijn in om nieuwe mensen te ontmoeten en verschillende culturen te ontdekken.
De game heeft een zeer holistisch ontwerp, waarbij elementen van de gameplay grotendeels aanwezig zijn om het verhaal te dienen, en vice versa. Sable rijdt bijvoorbeeld, zoalst zowat iedereen in deze wereld, op een hover-bike door de woestijn. Leuk om op rond te scheuren, maar wat nog belangrijker is, de hover-bike is van groot belang voor jezelf en de mensen waarmee je in contact komt. Het is als een paard of kameel die je op je character kunt aanpassen. De ontwikkelaars willen dat je er echt een relatie mee krijgt.
Er zijn geen gevechten in Sable. In plaats daarvan ligt de focus volledig op het verhaal en de verkenning. Naast hard rijden door de open woestijn en praten met een paar aardige mensen, ben je ook in staat om een ​​oude ruïne te verkennen, waar jij je bezighoudt met het oplossen van een paar eenvoudige puzzels terwijl je op zoek gaat naar een mysterieus en uniek harnas.
Eind 2019 kunnen we hem gaan verwachten in de Xbox store. Ik ben eigenlijk niet zo’n fan van indie games. Jullie wel?