GSC Game World ontwikkelt een toolkit voor de pc en de consoles. Maar is dat echt goed nieuws of zit er een addertje onder het gras?
Mods voor een game op de console is altijd een beetje tricky. Het zijn namelijk ‘curated mods’ die worden toegelaten op de console. Op de pc is dat anders. Daar tover je allerlei mod bestanden vandaan en hoop je maar dat je game (of pc) niet crasht als je het hebt geïnstalleerd. Aan de ene kant is die veiligheid natuurlijk fijn voor je console, maar de mods zijn daardoor minder ingrijpend. Denk aan andere textures, geluidjes of kleine quality-of-life aanpassingen.
GSC Game World technical producer Yehvenii Kulyk gaf in ieder geval tijdens een interview aan dat er zo’n toolkit aan komt waar spelers mee los kunnen gaan. Voor het team zijn de mods wel belangrijk omdat het veel heeft gedaan voor voorgaande games. Sterker nog, sommige mod makers van de originele games zitten nu in het ontwikkelteam van S.T.A.L.K.E.R. 2.
Eerder dit jaar werden mods al toegelaten bij S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy waarbij het grote voordeel was dat de achievements alsnog werkten. Maar ja, daar staat wellicht wel tegenover dat de mods nooit echt ingrijpend zijn voor de game zoals je dat ziet bij de pc versie en bij titels als The Elder Scrolls: Oblivion en Skyrim.