[REVIEW] Undisputed – Geen voltreffer

Undisputed is een game in een genre waar zeker meer games van welkom zijn. Het is echter jammer dat de game op deze manier binnenkomt. De game ziet er best oke uit en de gameplay is toegankelijk voor zowel nieuwkomers als bekenden in dit genre en dat is fijn. Daarnaast is het tof om een variërend rooster van bestaande boksers te zien en dat de game een eigen mode bedenkt in de vorm van Prize Fight. Alleen het feit dat daar een lege career mode en een haperende online mode tegenover staan inclusief crashes maken het geen succes. Nu hebben de ontwikkelaar beloofd dat de game voorlopig wel ondersteund zal blijven dus er zijn kansen om de game te perfectioneren. Op dit moment koop je de game vanaf €59,99 en dat is voor de huidige staat te fors. Mocht je boksen een warm hart toedragen, dan koop je deze game het beste in een sale.

+ Toegankelijke gameplay
    + Roster vol met bekende boksers

- bugs
    - Lege career
    - Haperende online mode

Als er vandaag de dag een sport is waar te weinig games van zijn gemaakt dan is het echt wel boksen. Na het legendarische Fight Night bleef het lange tijd stil. Maar nu is er een nieuwe uitdager opgestaan en die heet Undisputed. Gaat deze gloednieuwe franchise voor een snelle afmaker? Of slaat de game zichzelf K.O.?

Boksen blijft een prachtige sport waar ik zelf veel plezier aan heb beleefd. Anders dan sommigen denken heeft het niks te maken met hersenloos maaien. Nee boksen is een sport waarin vooral tactiek centraal staat. Hoe is je dekking? Heb je genoeg uithoudingsvermogen? En ben je je bewust van je rijkwijdte om je tegenstander te raken? Het zijn zaken waar je constant mee bezig bent en ik was dan ook benieuwd hoe Undisputed dit in de game zou verwerken.

De eerste stapjes met mijn bokshandschoenen aan brachten me naar een overzichtelijk hoofdmenu waarin je de keuze krijgt over een aantal game modes. Als speler heb je de keuze uit: quick fight, online, career en prize fight. Ik besloot aan de slag te gaan in career om de kneepjes van het vak in Undisputed te leren.

Een tof gegeven van de career is dat je als speler mag kiezen of je een eigen bokser maakt, of juist aan de slag gaat met een legendarische bokser. Het aanbod in die laatste is verrassend uitgebreid. Spelen als Muhammed Ali, Joe Frazer of Rocky Marciano? Geen probleem. Ik besloot zelf aan de slag te gaan met Ali.

In een kleine, donkere gym met een handvol toeschouwers begon mijn avontuur. De game neemt je hierin mee in een simpele tutorial, die voor nieuwkomers handig is. Heb je echter een game van de UFC franchise gespeeld? Dan heb je deze niet echt nodig. De basis van de game is namelijk exact hetzelfde. een simpele jab of directe voer je met een druk op de knop uit. Wil je wat meer kracht toevoegen? Dan kun je combineren met LB en RB. Een flinke stoot op het lichaam? Dan zijn RT en LT je vriend. Maar dat doe je natuurlijk niet onbeperkt.

Elke klap kost namelijk stamina en des te leger deze is, des te minder schade brengt een klap aan. Daar staat echter wel tegenover dat je zelf vatbaarder wordt voor stoten en dan is het uitkijken geblazen. Daarnaast is het ook zaak om de hartslag van je bokser in de gaten te houden. Het is dus tijdens het gevecht bekende en weinig vernieuwende gameplay wat in mijn ogen geen probleem hoeft te zijn. De game voert dit namelijk prima uit en waarom zou je iets veranderen wat werkt?

Daarnaast introduceert Undisputed een nieuw systeem wanneer je als speler K.O. wordt geslagen. Door gebruik te maken van een minigame kun je als speler proberen twee wijzers in een vakje te houden. Dit doe je met behulp van RT en LT. Lukt je dit binnen 10 seconden? Dan staat je vechter weer op. Lukt dat niet? K.O.!

Irritatie alom

Naarmate ik met m’n bokser verder op de ranglijst klom kreeg ik betere gevechten met betere sommen geld en fame. Het geld gebruik je voornamelijk om betere personeelsleden in te huren. Zo heb je een algemene coach, een manager en een arts die je eventuele verwondingen behandeld. Deze hebben op hun beurt eigen ervaringen en specialiteiten waardoor je net even wat sneller opknapt of bijvoorbeeld beter hersteld. Een leuke toevoeging, maar…

Daar blijft het ook wel bij. De career van Undisputed is namelijk verder behoorlijk leeg, saai en mist een gebrek aan innovatie. Net als bij UFC kies je gevechten, ga je een sportschool kiezen en zorg je ondertussen dat het gevecht in de picture komt te staan. Maar waar je in UFC heel veel van dit soort evenementen zelf mag bijwonen en met je vechter aan de slag moet, bestaat Undisputed voornamelijk uit schaamteloos simmen.

Daarnaast werd mijn irritatie al gauw gewekt door de onderdelen sharpness en weight. Je wil namelijk niet te zwaar zijn voor een gevecht want dit gaat ten koste van je stamina. Maar sharpness gaat op z’n beurt ook weer ten koste van je match. Je kan ze aanpakken door de ene keer te simmen en de focus te leggen op gewicht en weer een andere keer op sharpness. Maar eigenlijk krijg je ze nooit allebei op niveau en met name de kilo’s vlogen er zo weer aan. En nee, mijn bokser had die week geen driedubbele cheeseburger naar binnen gepropt. Maar goed, tot zo ver de career.

Hoe dan?

Zoals ik eerder al aangaf kent Undisputed nog een aantal game modes. Zo heb je dus quick play om snel een gevecht naar keuze te beginnen. Het online gedeelte geeft je de mogelijkheid om het met bestaande vechters op te nemen tegen andere spelers. Om eerlijk te zijn heb ik hier vrij weinig gebruik van gemaakt. Je kan er hierbij voor kiezen om een normaal of ranked potje te doen. Maar het zoeken van een match was vaak een drama en als het zo ver kwam dat er een potje werd gevonden kwam je tegenover gasten die soms op curieuze wijze wonnen.

Zo had ik een speler meerdere keren flink geraakt en diegene mij niet. Toch lukte het op een onbewaakt moment om mij in één klap knock out te slaan terwijl ik volle stamina had. Hoe dan? Daarnaast had ik meerdere momenten ook last van lag en bleef de game vooral aan het begin van een wedstrijd hangen. Geen aanrader dus.

Gelukkig is Prize Fight nog wel een vermakelijke modus. Hierin speel je wekelijks drie gevechten die gebaseerd kunnen zijn op werkelijke gevechten. Je doel is simpel, namelijk je tegenstander zo snel mogelijk verslaan. Des te netter en sneller je dit doet, des te meer punten je verzameld. Met als gevolg een hogere ranking op de leaderboard. Het is een vermakelijk uitstapje voor tussendoor en zeer geschikt voor de mensen die houden van het neerzetten van high scores.

Grafisch

Op grafisch gebied krijg ik een dubbel gevoel van Undisputed. De gyms en arena’s waar je vecht zien er prachtig en sfeervol uit. En ook bij de boksers zijn gezichtsuitdrukkingen en zelfs de impact van stoten op het lichaam zeer goed te zien. Ook het publiek ziet er daarnaast erg goed uit. Daar staat echter tegenover dat verwondingen bij boksers vaak niet goed te zien zijn en bloed onrealistisch wordt weergegeven. Sterker nog, de game lijkt hier soms last te hebben van niet te verklaren lichtinval.

Qua soundtracks zit het wel goed met Undisputed. Dat wil zeggen, de muziek die er in zit is erg goed en afwisselend. Verwacht vooral heerlijke, opzwepende hip hop deuntjes. De keuze is daarin echter ehm, niet reuze.. De game heeft op het moment van schrijven namelijk maar 18 nummers en dat is wat mij betreft wel erg karig.

Zijn er dan nog bijzonderheden aan te merken op Undisputed? Helaas wel en niet op de goede manier. Naast bovenstaande minpunten werd ik namelijk vaak aan het begin van een match geconfronteerd met een vreemde pixelachtige streep boven in het beeld. En dan heb ik het feit dat de game ook nog wel eens crashte en mij een rechtse directe naar het home screen verkocht nog niet meegenomen.

Undisputed is een game in een genre waar zeker meer games van welkom zijn. Het is echter jammer dat de game op deze manier binnenkomt. De game ziet er best oke uit en de gameplay is toegankelijk voor zowel nieuwkomers als bekenden in dit genre en dat is fijn. Daarnaast is het tof om een variërend rooster van bestaande boksers te zien en dat de game een eigen mode bedenkt in de vorm van Prize Fight. Alleen het feit dat daar een lege career mode en een haperende online mode tegenover staan inclusief crashes maken het geen succes. Nu hebben de ontwikkelaars beloofd dat de game voorlopig wel ondersteund zal blijven dus er zijn kansen om de game te perfectioneren. Op dit moment koop je de game vanaf €59,99 en dat is voor de huidige staat van de game te fors. Mocht je boksen een warm hart toedragen, dan koop je deze game het beste in een sale.

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.