[Review] Read Only Memories: Neurodiver – prima tussendoortje

Read Only Memories: Neurodiver is een geinige Visual Novel, en een Point ‘n Click met een fijne futuristische setting en behoorlijk goede retro graphics. Stevig wat bonuspunten voor de ingesproken personages! Deze geven echt wat extra’s aan de game. Na het uitspelen van de game heeft deze echter weinig replaywaarde. Je kunt niet bepaald veel afwijken van de geijkte paden. Al met al verdient het een ruime voldoende als een typische tussendoor game.

+ Leuk verhaal.
    + Lekker felle retro-graphics.
    + Heerlijke soundtrack en goed ingesproken personages.

+/- Tja, het is een visual novel. Het verhaal is de held en de gameplay is eigenlijk heel beperkt. Maar dat is logisch bij dit soort games.
    +/- Geen grote variatie in de keuzes die je kunt maken in het verhaal. Dit maakt het allemaal vrij eendimensionaal.

- Geen replay waarde. Het einde van de game is waarschijnlijk ook de laatste keer dat je Read Only Memories: Neurodiver zult spelen.

Afgelopen maand is Read Only Memories: Neurodiver uitgebracht. Gastreviewer Eddie is op verzoek van XBNL in de game gedoken. Je leest hier zijn review:

Read Only Memories: Neurodiver is het vervolg op de game 2064: Read Only Memories. Als je de titels zo naast elkaar ziet, is dat niet echt een verrassing, mag ik hopen. Tussen het eerste deel en deze opvolger zit bijna tien jaar. Het origineel kwam uit in 2015 en nu zitten we alweer in 2024. Beide games zijn stevig in de toekomst gezet en verhalen ook over die toekomst.

De devs van Midboss hebben met het eerste deel al een schare fans achter zich gekregen. Het eerste deel is namelijk goed ontvangen, maar had wel een compleet open einde met een nog onbekende grote vijand. Nu, met het tweede deel, is de grote vraag: krijgen we meer duidelijkheid?

Verhaal

Jij (ES88) bent bewoner van de futuristische stad Neo San Francisco. Voor je werk ben je een soort van psychisch detective. Als een zogenaamde Esper heb je de beschikking over een lelijk mormeltje, de Neurodiver, dat jou in staat stelt om in de geest en gedachten van mensen te duiken. Op die manier kun je achter hun diepste geheimen komen en geheugenverlies en valse herinneringen corrigeren. Als klap op de vuurpijl komen mensen uit de stad juist naar jou toe! Regelmatig merkt de bevolking dat ze hun eigen herinneringen niet meer weten op te halen, en naar wie stappen ze dan? Precies, naar jou!

Met de hulp van de Neurodiver duik je in de herinneringen en gedachten van je klanten om uit te zoeken wat ze hebben gedaan en meegemaakt. Je doorleeft de complete herinnering en probeert de neppe stukken daarin te herkennen en te vervangen door de waarheid. In eerste instantie is jouw doel om mensen te helpen, maar na een tijdje begin je na te denken: hoe komt het toch dat zoveel mensen geheugenverlies hebben? Vanaf dat moment word je steeds meer detective in plaats van hulpverlener.

Het verhaal start met Luna (de echte naam van ES88), die vertelt wat ze doet en waarom. Je bent een werkneemster van Minerva en hebt een of ander visachtig wezen, de Neurodiver. Vanaf dat moment neem jij het over. Je merkt al snel dat dit niet de standaard Visual Novel is. In plaats van lappen tekst en veel keuzes heb je een vrij rechtlijnig verhaal met beperkte keuzes. Er is echter een extra element: je kunt ook op zaken klikken om ze te verzamelen. Het is dus een mix tussen Visual Novel en een traditionele Point ‘n Click. De verzamelde items uit herinneringen heb je later nodig in wat de game de “herstel-modus” noemt. Je kunt de herinneringen van mensen herstellen door een selectie van de door jou verzamelde items in de juiste box te doen.

Flashy oldskool graphics en lekker geluid

Alle kleuren in deze game zijn behoorlijk uitgesproken, misschien zelfs wat over-the-top in combinatie met de graphics. Donker en somber kent deze game niet, wat goed past bij de cyberpunk-achtige setting. Nergens had ik het gevoel dat ik naar een te hevig gepixeld scherm zat te kijken. Sterker nog, de game is een enorme upgrade qua detail ten opzichte van het eerste deel, met vloeiendere animaties, betere graphics en duidelijkere gezichtsuitdrukkingen. Ik ben dan ook benieuwd naar de ontwikkeling bij het onvermijdelijke derde deel.

Een enorm pluspunt van de game is dat de stemmen van de characters ingesproken zijn, en dat zelfs op een bewonderenswaardige manier voor een game met een kleiner budget. Er wordt voldoende emotie in de stemmen gelegd en het niveau van de Engelse taal is ook op orde. Tel daarbij op dat de game doorspekt is met een gezonde dosis humor en je hebt een solide game.

Replay? Euh, doe maar niet.

Deze game heeft na het uitspelen weinig tot geen replaywaarde. Zo, dat is er maar uit. Door de rechtlijnige verhaallijn heb je weinig tot geen mogelijkheid om andere verhaallijnen te ontdekken. Ja, soms heb je een drietal dialoogopties om uit te kiezen, maar daar verandert het verhaal niet door. Ook kun je wel eens miskleunen met de items die je kiest om een herinnering te herstellen, maar zelfs dat heeft geen grote impact op het verloop van het spel. Dit resulteert in een weliswaar leuke, maar vrij korte ervaring. En na die ervaring pak je waarschijnlijk de game nooit meer op. Jammer, hier hadden de ontwikkelaars meer uit kunnen halen.

Achiements

Read Only Memories: Neurodiver kent slechts 12 achievements. Een stevig deel speel je vrij door de hoofdstukken heen te spelen. Daarnaast zijn er wat achievements die met specifieke acties te maken hebben. Kortom, een basic lijst die redelijk voldoet voor het soort game. Ik had persoonlijk wat meer uitdaging in de achievements gewild, maar je kunt niet alles hebben.