More

    [Review] Hidden Through Time 2: Myths & Magic

    XBNL REVIEW

    Hidden Through Time 2 gaat verder waar deel 1 is opgehouden en doet eigenlijk precies hetzelfde als zijn voorganger, maar dan met nieuwe levels. De gameplay is in orde, maar qua programmeerwerk heb ik het gevoel dat het team wat steekjes heeft laten vallen. Al met al een vermakelijke en gemiddelde puzzelgame die met uitzondering van het geluid nergens echt boven het maaiveld uit komt. Voor kids die net de echte kiddiegames zijn ontgroeid is het een leuke afwisseling, zeker als ze van zoekspelletjes houden en niet gefrustreerd raken door de tekortkomingen van de game.

    Plus
    + Grafisch in orde met zijn eigen smoelwerk qua vormgeving (handgetekend!)
    + Groot genoeg voor een geinig tussendoortje
    + Online-levels die door gamers gemaakt zijn
    + Controls zijn simpel en functioneel

    Min
    - Hitboxes zijn slecht afgewerkt
    - De assets in de game zijn als complete blokken in de game opgenomen i.p.v. als afzonderlijk detail. Bv een hele lap grond met daarop een rotsblok i.p.v. alleen het rotsblok.

    Vanaf vandaag kunnen spelers met Hidden Through Time 2: Myths & Magic aan de slag. Wat voor soort game is het en speelt het spel fijn? Je leest het in de review van communitylid Eddie:

    Laten we het toegeven. Zoekspelletjes, we zijn er allemaal groot mee geworden. Voor sommigen onder ons dodelijk saai, voor anderen een leuk tijdverdrijf waar je telkens naar terugkeert. Hidden Through Time 2: Myths & Magic is alweer het tweede deel in de serie van de Belgische developer Rogueside. Een groep enthousiastelingen die eerder games maakten als Hidden Through Time (zeer verrassend, ik weet het); Guns, Gore & Cannoli 1 & 2; Warhammer 40,000 Shootas, Blood & Teef. Een hele brede mix van genres, waar over het algemeen door het publiek goed op gereageerd is voor wat waardering betreft.

    Gameplay, controls en zoek het maar (uit)

    In Hidden Through Time 2: Myths & Magic ga je in een viertal tijdperken de uitdaging aan om in levels allerlei objecten te zoeken die verborgen zijn. Soms is dit redelijk simpel en soms een hels karwei. Maar eerst de basics. De controls zijn simpel en effectief ingezet. Met de joysticks van je controller beheersen spelers de beweigingen van zowel de wereld waarin zij aan het zoeken zijn, alswel de cursor op het scherm zelf. Daarnaast hebben de devs (godzijdank) gezorgd dat je in de levels kunt in- en uitzoomen met de schouderknoppen. Als voorlaatste gebruik je de A-knop om in de levels te klikken op datgene dat je wilt selecteren als object. Uiteindelijk heb je met de Y-knop de mogelijkheid om van weertype of dagdeel te veranderen binnen een level.

    Er zijn vier tijdperken uitgekozen als raamwerk om de levels aan op te hangen. Deze vier zijn: de Middeleeuwen, de Griekse hoogtijdagen, Arabië, en de 80’s. Al deze tijden hebben een kenmerkende stijl van handgetekende graphics. Die graphics kennen we nog van het eerste deel en zien er simpel, maar grappig uit. Qua graphics en dan met name de gebruikte assets, lijkt de game wel wat achteruit gegaan ten opzicht van het eerste deel. In het eerste deel was elk item en/of poppetje een asset op zich dat ook afzonderlijk aangeklikt kon worden. In dit tweede deel is er regelmatig gebruikt gemaakt van gecombineerde assets, die niet meer afzonderlijk aangeklikt kunnen worden. Dit is vooral frustrerend wanneer je denkt een bepaald object te hebben gevonden, maar je kunt het niet aanklikken omdat het geen eigen asset blijkt te zijn.

    Een tweede deel waar deze game helaas wat lijkt op achteruitgegaan te zijn gegaan, zijn de hitboxen in de game. Regelmatig moet je bewust een stukje misklikken bij objecten om ze te selecteren. Onhandig bij bijvoorbeeld het proberen open te klikken van een tent of huis.

    Zakdoekje leggen, niemand zeggen

    Per level krijg je een oplopend aantal te zoeken objecten. In de beginlevels van een tijdperk is dit nog redelijk makkelijk, omdat het level zelf klein is. Later worden de levels groter, met meer open te klikken objecten. Je moet dan regelmatig heen en weer gaan in de grote werelden om alles na te pluizen. Ook in huizen en andere gebouwen blijken dan opeens meerdere verdiepingen te zijn.

    Een groot pluspunt en fijne toevoeging aan de game is de mogelijkheid (en eigenlijk de verplichting) in elk level om van weertype of dagdeel te veranderen. Sommige levels kennen een layout in de zomertijd, maar kunnen ook naar de wintertijd worden gezet. Het level verandert dan qua graphics ook keurig netjes mee. Alle objecten hebben goed aangegeven in welke setting ze gevonden kunnen worden. Naast de vastgestelde objecten die je moet zoeken om verder te komen, heb je in elk tijdperk ook een geheim object dat in elk level verborgen is. Dit is niet verplicht om te vinden, maar een leuk extraatje om je bezig te houden.

    Gezien dat de devs Belgisch zijn, mag het geen verrassing zijn dat alle geschreven tekst ook in het Nederlands is. De gesproken tekst is wel in het Engels. De Nederlandstaligheid is vooral fijn wanner je de game met jongere kinderen samen speelt (zoals ik met mijn kids gedaan heb).

    Op het gebied van geluid kan ik niets aanmerken op de game. De gesproken teksten zijn duidelijk en op een aangenaam tempo ingesproken. De muziek in de game is rustgevend en ondersteunend aan de zoekgame. Nergens gaat deze muziek irriteren. 

    Oplopende moeilijkheidsgraad

    In tegenstelling tot de eerste game van de Hidden Through Time-serie, kent deze game zeker een stevige opbouw van moeilijkheidsgraad. Elk tijdperk begint simpeltjes (klein level met vrij weinig te zoeken objecten), maar gaat in rap tempo in lastigheid omhoog. De levels worden groter, er is meer te zoeken en de te zoeken items worden steeds stiekemer verstopt (voor 95% achter een boom verborgen of iets dergelijks). Dit laatste hoeft niet erg te zijn bij grote items, maar als je een klein pietepeuterig steentje moet zoeken, dan gaat daar op een gegeven moment wel de lol vanaf.

    De moeilijkheidsgraad gaat op zich dus wel omhoog zoals de devs bedoeld hebben. Jammer genoeg gaat de moeilijkheidsgraad nog wat extra omhoog door eerder benoemd issue met de hitboxen. Doordat je niet zuiver kunt klikken op de items die je wilt selecteren, verdoe je veel tijd met gefrustreerd klikken tot je resultaat krijgt (of je doorkrijgt dat het item dat je selecteert, toch echt niet het juiste is omdat het niet aan te klikken valt). Mijn dochter is regelmatig kwaad weggelopen van de game en ik kon haar geen ongelijk geven. In vroegere tijden had misschien de controller wel vliegles gekregen 😉

    Achievements

    Hidden through Time 2: Myths & Magic heeft een vrij eenvoudige lijst met achievements. Het fijne aan de lijst is, dat je er alle onderdelen van de game voor moet spelen. Je krijgt achievements voor de basale actie van objecten vinden. Al iets lastiger: vindt het geheime object. En verder binnen het hoofddeel van de game, is er veel gekoppeld aan voortgang in de vier werelden/tijdperken. Als laatste moet je ook een stukje online ontdekken, door zelf een level te maken en door een aantal levels door spelers gemaakt te spelen en een rating te geven. Al met al ben je een uurtje of 5 tot 10 bezig om alle achievements vrij te spelen. Kortom lekker voor tussendoor met de kids.

    Conclusie

    Hidden Through Time 2 gaat verder waar deel 1 is opgehouden en doet eigenlijk precies hetzelfde als zijn voorganger, maar dan met nieuwe levels. De gameplay is in orde, maar qua programmeerwerk heb ik het gevoel dat het team wat steekjes heeft laten vallen. Al met al een vermakelijke en gemiddelde puzzelgame die met uitzondering van het geluid nergens echt boven het maaiveld uit komt. Voor kids die net de echte kiddiegames zijn ontgroeid is het een leuke afwisseling, zeker als ze van zoekspelletjes houden en niet gefrustreerd raken door de tekortkomingen van de game.

    Recent articles

    Abonneer
    Abonneren op
    0 Reacties
    Inline Feedbacks
    Bekijk alle reacties
    Hidden Through Time 2 gaat verder waar deel 1 is opgehouden en doet eigenlijk precies hetzelfde als zijn voorganger, maar dan met nieuwe levels. De gameplay is in orde, maar qua programmeerwerk heb ik het gevoel dat het team wat steekjes heeft laten vallen. Al met al een vermakelijke en gemiddelde puzzelgame die met uitzondering van het geluid nergens echt boven het maaiveld uit komt. Voor kids die net de echte kiddiegames zijn ontgroeid is het een leuke afwisseling, zeker als ze van zoekspelletjes houden en niet gefrustreerd raken door de tekortkomingen van de game. <br> </br> <b>Plus</b></br> + Grafisch in orde met zijn eigen smoelwerk qua vormgeving (handgetekend!) <br> + Groot genoeg voor een geinig tussendoortje <br> + Online-levels die door gamers gemaakt zijn <br> + Controls zijn simpel en functioneel <br> </br> <b>Min</b></br> - Hitboxes zijn slecht afgewerkt <br> - De assets in de game zijn als complete blokken in de game opgenomen i.p.v. als afzonderlijk detail. Bv een hele lap grond met daarop een rotsblok i.p.v. alleen het rotsblok. <br> [Review] Hidden Through Time 2: Myths & Magic
    0
    Ik zou graag je gedachten horen, geef een reactiex