Turn 10 loopt behoorlijk te pochen met hun “stunning graphics” en 1080p 60fps-verhaal. Forza Motorsport 6 gaat de strijd aan met Driveclub en Project CARS terwijl ook Gran Turismo 7 al in de binnenspiegel verschijnt. Lukt het Forza 6 om het hoofd boven water te houden?
De agenda van Turn 10 Studios is heel simpel: elke twee jaar een Forza Motorsport uitbrengen. Het is 2015, tijd voor de zesde versie van Forza Motorsport. Ja, de laatste jaren krijgen we in het andere jaar een Forza Horizons, maar dat is eerder een feestje van Playground Games. Turn 10 heeft het al druk genoeg met het afleveren van een “echte” racegame.
FIFA-tje pullen
Het is met elke nieuwe game in zo’n langlopende serie altijd maar weer de vraag of er geen FIFA-tje gepulled wordt. Daarmee bedoel ik een nieuwe versie afleveren met minimale inspanning voor een zo’n groot mogelijke zak geld. Forza zou een hele geschikte kandidaat zijn voor dit concept, knikker er een paar tracks en auto’s bij, bewegende grassprietjes en klaar!
Trackmania
Nee, de first-party studio van Microsoft maakt zich hier gelukkig niet schuldig aan. Natuurlijk hebben we een aantal nieuwe tracks; zes om precies te zijn, maar er zijn ook drie oude bekenden die hun terugkeer maken. Het prachtige kleurrijke Rio de Janeiro zat bijvoorbeeld in de originele Forza Motorsport en Hockenheimring en Sonoma keren terug uit Forza 4. De nieuwe locaties zijn Brands Hatch, Circuit of the Americas, Daytona, Lime Rock Park, Monza en Watkins Glen. In totaal zijn er nu 26 banen waaronder natuurlijk de Nürburgring, Bathurst, Spa-Francorchamps en Le Mans.
Shitload aan auto’s in Forza Vista
Maar liefst meer dan twee keer zoveel auto’s zitten er in de nieuwe Forza, meer dan 450. Hoewel veel auto’s van de Xbox 360 versie zijn overgenomen, zijn ze allemaal opnieuw opgebouwd met werkende cockpits en tellers, zowel exterieur als interieur. Alle auto’s zijn in volle glorie, van buiten en binnen te bewonderen in Forza Vista, je virtuele garage. Daar kun je ook eenvoudig visuals, zoals kleur, velgen en spoilers aanpassen.Â
450 auto’s! Volledig uitgewerkt! Ter vergelijking, Project CARS heeft er rond de 100 en Driveclub ongeveer 150. Dit is een behoorlijke indrukwekkende prestatie en laat maar weer eens zien dat de makers echte auto-liefhebbers zijn en het zich er niet makkelijk van afmaken.
De game biedt een groot scala aan merken met waaronder de nog te introduceren modellen van 2016. De bekende klassen zijn aanwezig, zoals supercars, compacte sportwagens, luxe sedans, muscle cars en het hele Grand Prix spectrum. We vinden jaren-80 en -90 klassiekers, maar ook SUV’s, pick-ups en bouwvakkersbussen zoals de mijn eigen Ford Transit (zie banner).
Evolutie van graphics
Diezelfde auto’s worden op het scherm getoverd met behulp van het physically-based materials (PBM) systeem. Dit zorgt voor een realistische simulatie van het licht wat reflecteert en breekt op de verschillende materialen zoals de lak. Lak bestaat uit een basislaag, een metallic laag en een laag blanke coating en elk van die lagen heeft een bepaald lichteffect.
Dit maakt dat de auto’s er werkelijk waar prachtig uitzien! Â Ten opzichte van Forza 5, wat er ook al verrekte goed uitzag, zijn hier weer hele stappen gemaakt. Bovendien is het een knappe prestatie dat ze dit met 1080p en een rete-stabiele 60fps klaar weten te maken. Het is ook niet zo gek dat Turn 10 de nodige bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van DirectX 12.
Hoewel de auto’s en de afwerking van de circuits er ontzettend goed uitzien, doet de omgeving nog wel wat statisch aan. Op het eerste gezicht lijkt het dik in orde, maar als je even goed rondkijkt merk je dat de bomen bestaan uit statische textures. Hetzelfde geldt voor het publiek langs de kant. Realistisch bewegende bomen en een beetje charismatisch publiek geven net even wat meer levendigheid aan de wereld.
Eén van mijn auto’s (in real life) was een Volvo 850, zo’n lelijke vierkante zeecontainer. Die heb ik even vakkundig nagemaakt in de game. Naast dat-ie wat praktisch was vormgegeven zat er nog iets karakteristieks aan, de oer-vijfcilinder van Volvo, met turbo. Het goede in Forza is dat het typerende roffel-geluid en het blazen van de turbo exact overeenkomt met hoe de auto hoort te klinken. Proficiat! Mij heb je…
3D plassen
Ook Forza is het slachtoffer geworden van de realistische regen-effecten-hype in race-land. De ontwikkelaar heeft het zelfs over “3D plassen”. Wat een achterlijke benaming voor zo’n triviale feature! Regen hoort tegenwoordig gewoon in een race-game te zitten, maak er niet zo’n big deal van en fix dat natte wegdek en die plassen gewoon. Aan deze feature valt niks aan te merken, het is prima uitgewerkt. In tegenstelling tot Project CARS bijvoorbeeld, waar je auto bij nat weer onbestuurbaar is geworden en als een soort magneet er bij elke bocht uit slingert, voegt het in Forza gewoon een extra moeilijkheidsgraad toe waardoor deze tracks leuk blijven om te spelen. Je zult de plassen een beetje moeten vermijden omdat ze zorgen voor serieuze aquaplaning, het zogenaamde verschijnsel waarbij je tractie verliest doordat de band en het wegdek geen contact meer maken.
Een andere nieuwe feature is nacht-racen. Hier geldt hetzelfde voor, dit is prima uitgewerkt en voegt wederom meer uitdaging toe aan de race, zonder dat het vervelend is. We moeten wel vermelden dat de tracks die in aanmerking komen voor nacht-races en slechte weersomstandigheden beperkt zijn. Het is dus niet dynamisch.
Maar speelt-ie lekker?
Ok, genoeg cijfertjes, technieken en audiovisueel geneuzel, maar hoe speelt de game? Nou, ontzettend lekker! De besturing voelt heel vertrouwd en solide aan. Dat dit niet zo vanzelfsprekend is blijkt wel dat de makers van Project CARS (nog steeds) veel moeite moeten doen om de besturing optimaal te krijgen. Hier is het instappen en wegrijden.
Ik speel zelf met alle assists, behalve traction control, uit. Ik doe graag mee in de strijd om de beste tijden neer te zetten. Dit is eerst altijd even wennen, maar in dit geval voelde het erg als de vorige Forza aan, wat niet bepaald een belediging is. Alle mogelijke rumbles van de Xbox One controller worden ingezet om zoveel mogelijk van de weg te voelen. Je merkt dan ook heel snel dat je tractie verliest en dat je bij moet sturen en gassen om de auto weer onder controle te krijgen, erg goed gedaan!
Geen Forza Horizon
Het bekende verhaal, Forza Motorsport is voor de race-liefhebbert, niet voor mensen die een alternatief voor Need For Speed zoeken. Die kunnen beter bij Forza Horizon gaan shoppen. Ook in deze Forza gaat het om de snelste zijn, niet de coolste. Het gaat om milliseconden afschrapen bij je rival en betere tijden neerzetten dan je vrienden. De auto’s zijn wederom te tunen en nu is het ook mogelijk om voorafgaand aan de race nog tunings door te voeren (een veelgevraagde feature).
Wat wel vanuit Forza Horizon 2 is overgekomen zijn de free spins. Bij elke nieuwe driver level krijg je een soort van rad van fortuin waar je credits, mods of nieuwe auto’s kunt winnen, met als jackpot een superdure auto.
Wait, mods?!
Mods is een nieuwe toevoeging aan de game. Het gaat om mods op je auto en dat zijn drie soorten: enhancement mods, dare mods en single use mods. Enhancement mods, die je onbeperkt kunt gebruiken, zorgen ervoor dat je een paar procent meer power, grip of een andere verbetering krijgt. Dare mods zorgen er juist voor dat je op een bepaald vlak minder wordt in ruil voor een cash-bonus. De single use mods zijn, zoals de naam al doet vermoeden, één keer te gebruiken, maar leveren voor die race wel bijvoorbeeld een dikke xp-bonus op. Van elke categorie kun je één mod equippen, dus drie in totaal.
Ik vroeg mezelf af of zulke mods wel passen in een race “simulator” als deze. Wat je er ook van denkt, het voegt wel een extra element van uitdaging toe. Je kiest om wel of geen dare mods te gebruiken, om de juiste enhancements voor de juiste track te kiezen en om de single use mods op het juiste moment te gebruiken.
Carrière maken
De carrièremodus zit wel even wat anders in elkaar dan in Forza 5. Het is nu meer lineair, waarbij je begint met de trage auto’s en je vervolgen een weg baant naar de supercars en de top van de Grand Prix. Ik vind het wel prettig om zo steeds een stapje verder in de game te komen. Gamers die gelijk in een LaFerrari willen stappen, kunnen dat doen in één van de andere modi, dus maak je geen zorgen.
Tijdens de career komen regelmatig showcase event uitnodigingen je kant op. Dit is wel aardig voor de afwisseling, om hiermee toch tussendoor in een hypercar te rijden of om de jaren-80 klassiekers eens uit te proberen. Ook nu is er een samenwerking met de populaire autoshow Top Gear. Zo kun je in een showcase event het zomaar moeten opnemen tegen “The Stig”.
Top Gear
Presentatoren, Richard Hammond en James May, lichten de verschillende stijlvol in beeld gebrachte autosporten en auto-types toe zoals alleen zij dat kunnen. Helaas is de bijdrage van de Top Gear presentatoren wel erg summier. In Forza 4 verzorgden ze bijvoorbeeld nog een uitgebreide beschrijving van de betere auto’s in Forza Vista, dat moeten we al sinds Forza 5 missen.
Multiplayer leagues
Op het vlak van multiplayer is er bijster weinig veranderd, maar dat zat dan ook wel goed in elkaar. Een nieuwe toevoeging zijn de leagues. Alle spelers worden ingedeeld in een league met soortgelijke spelers. Niet alleen spelers die op hetzelfde niveau zitten, maar ook spelers met dezelfde speelstijl. Rij je ontzettend netjes dan zul je niet bij ruige spelers worden ingedeeld, wel zo fijn.
Bugs
De game zit ontzettend solid in elkaar, maar kwam toch nog een paar kleine bugs tegen. Zo zit er een foutje in de Forza Vista interface als je de eigenschappen van een voertuig opvraagt en reageerde het niet op de controller bij het uit stand-by komen van de Xbox. Niet dat ik hier wakker van lig, maar ik meld het toch maar even.