We hebben al ontzettend veel over de game geschreven, dat zegt ook wel genoeg over de buzz rondom de game. Forza Horizon 3 is drie maanden geleden aangekondigd en is nu speelbaar op onze console en pc. Tijd voor een review, wat denkt Jeffrey er over?
Voor wie een technische analyse verwacht waarbij we de sterke en zwakke punten van de verschillende game-componenten uitpluizen en gedetailleerd beschrijven, jullie hebben dikke pech. Deze review is louter een lofzang over de derde telg in de Horizon-serie. Het is een bevestiging van de prachtige promotiebeelden die we tot aan nu voorgeschoteld kregen. Microsoft heeft ons drie maanden lang een worst voorgehouden en nu blijkt dat we de hele doos mogen houden én dat de worst ook nog verdraaid lekker is.
Australië-simulator
Daarmee hebben we de conclusie gehad. Nu over de game zelf, waarbij de de prachtige beelden direct in het oog springen, een handelsmerk van de Forza-serie. Dit keer in de open wereld van Australië. De kaart is dubbel zo groot als in Forza Horizon 2, met daarin de typische Australische landschappen. Zanderige rode vlaktes, dichte jungles, waterige stranden (I know) en een grote stad. Speciaal voor de gelegenheid heeft de studio de Australische lucht opgenomen met honderdduizenden foto’s, één terabyte bij elkaar. Het resultaat mag er dan ook zijn want wat ziet die lucht er goed uit.
Ook over de rest van de wereld valt weinig te klagen. De straten, huizen en bezichtigingslocaties zijn prima uitgewerkt. Toch, als je het naast Driveclub zet, zie je dat die game op het gebied van graphics nog steeds superieur is. Maar als je nagaat dat de jongens van Playground Games ons deze grote open wereld geven, kunnen we alleen maar lachen om de bizar hoge kwaliteit die we in deze game voorgeschoteld krijgen. Dus bespaar jezelf een vliegticket en koop gewoon Forza Horizon 3 om Australië te ontdekken. En dat allemaal in een auto naar keuze onder begeleiding van een top-soundtrack van 150 nummers verdeeld over 7 radio-stations. En als dat niet bevalt upload je jouw eigen muziek maar naar OneDrive, want ook dat kun je als achtergrondmuziek gebruiken.
350 auto’s
Wat er ook prima uitziet, is de collectie bestaande uit 350(!) auto’s. Net zoals bij Forza Motorsport 6, waar de makers leentjebuur hebben gespeeld, zijn de auto’s perfect uitgewerkt. Zowel het uiterlijk als het geluid van de auto zijn tot in de details natuurgetrouw. Door de eigen karakters van de auto wordt het leuk om stuk voor stuk met ze over de Australische wegen te knappen. Gewoon om het gevoel van de auto te ervaren terwijl de jungle als een groene waas aan je voorbij schiet. Het is ook jammer, en dit is ook mijn enige punt van kritiek, dat je niet eenvoudig on-the-fly van auto kunt wisselen. Het kan wel, maar ten eerste kost het geld, en ten tweede moet je naar een item in het hoofdmenu waarna je een kort laadscherm voorgeschoteld krijgt.
Helemaal leuk wordt het als je aan de auto’s gaat sleutelen, want ze zijn op elk detail aan te passen, zoals we van de laatste Forza’s gewend zijn. Zelfs de dikste straat-auto’s zijn nog sneller te maken door er een compleet nieuw blok in te gooien. Of nog gekker, maak er gewoon een rally-bak van.
Fans, XP en skill-points
In de vorige Horizons was het de bedoeling om je met de festivals die over de kaart verspreid zijn je als nieuweling op te werken tot aan de top. Behoorlijk cliché verhaal dus. Dit keer ben je zelf de organisator van de festivals en zul je wederom fans moeten halen om nieuwe festivals te openen of uit te breiden. Je krijgt een aantal racelocaties toegewezen en om je toch het gevoel te geven dat je de baas bent mag je zelf bepalen met welke type auto je deze speelt. Je hoeft dit niet te doen, want je kunt kiezen voor een standaard race, of voor een race door een ander gemaakt.
Fans haal je door races te doen, hetzelfde geldt voor XP waarmee je levels omhoog gaat en steeds meer van de game ontgrendeld. Skill-point haal je door door auto’s te ontwijken op hoge snelheid en door stunts en drifts te doen. Deze punten kun je weer besteden in een heuse skill-tree waarbij je zaken kunt ontgrendelen zoals meer credits uit races halen of meer skill-points bij drifts.
Content, content en nog eens content
Naast de verschillende races, die variëren van straat-races met Lambo’s en McLarens tot aan jumpen door de plassen met buggy’s, is er nog genoeg te doen in de wereld. Daartoe behoren onder andere flitspalen, trajectcontroles en showcases waarbij je auto’s kunt winnen. Het is veel te veel om overal bij stil te staan. Ook de hoarders kunnen hun hart ophalen aan de vele collectibles in de game. Er staan 150 borden over Australië verspreid die je verschillende voordeeltjes geven. Ook kun je tussendoor speciale auto’s zoeken in oude schuurtjes.
Racen met je vrienden, online
Helemaal nieuw in deze Forza is de online campaign co-op. “Kon ik dit maar doen met m’n vrienden” was mijn gedachte toen ik laatst Forza Horizon (het eerste deel) speelde. Nou, nu kan dat dus en dat werkt ook nog eens goed. Het is heel erg vergelijkbaar met The Crew, waar het online gedeelte prima in was uitgewerkt. Je invite je vrienden en hoppa, er wordt een online co-op sessie gestart. Als leader van de sessie krijg je je eigen wereld, waarin je alles kunt doen, maar dan met je vrienden erbij. Speel je bij een ander in de sessie, dan kun je gewoon je eigen events blijven doen, het enige verschil is dat je niet de festivals van jezelf hebt, maar die van de eigenaar van de sessie, logisch. Bij het starten van een race krijgt iedereen de kans om mee te doen en vervolgens race je allemaal met elkaar tegen de AI. De gehaalde punten en races worden overgebracht naar je eigen wereld zodat je geen dingen dubbel hoeft te doen.
Racen met je vrienden, offline
Zijn je vrienden niet online, dan kun je alsnog met ze racen, maar dan via hun drivatars, hun digitale kloon. De drivatars van je vrienden rijden namelijk continu rond in je eigen wereld waarin je ze kunt uitdagen, maar ook kunt opnemen in je team. Je team bestaat uit 4 drivatars en deze zullen niet alleen met je mee racen, maar ook vóór je racen zodat je daar ook nog eens lekker de credits en XP van pakt. Zorg er dus voor dat je de beste racers in je team hebt.
Conclusie
Nu nogmaals de conclusie. Playground Games heeft met Forza Horizon 3 de heerlijkste game van het jaar gemaakt. Met afstand de beste online en offline racer van het moment omdat de game op alle fronten tot in de punten is uitgewerkt. De sfeer is goed, de content is immens en het racen werkt perfect!
De perfecte game bestaat niet. Teveel van hetzelfde en daarbij kom op 99% is wel erg hoog
Waarom zou een perfecte game niet bestaan?? Dat teveel van hetzelfde vind ik een slecht argument omdat het een racegame is en die blijven altijd hetzelfde!
Klopt maar een driveclub was een game die wel iets nieuws deed. Maar game zal heel goed zijn. Maar het is eigenlijk Forza Horizon 2 in ander land met mooiere graphics