Realistische gevechten en steden bouwen in Manor Lords

Tijdens de Xbox Partner Preview showcase is Manor Lords aangekondigd. Wat voor game is het en wat mogen we verwachten?

Manor Lords is een middeleeuwse stad-bouwer en strategiegame die in april volgend jaar naar PC Game Pass komt, en kort daarna naar Xbox-consoles. De game combineert realistische gevechten met diepgaande stadsontwikkeling, en belooft een authentieke en meeslepende ervaring te bieden.

Manor Lords laat zich inspireren door eerdere stad-bouwers, maar het is de historische nauwkeurigheid waarmee de game zich wil onderscheiden. Zowel visueel als mechanisch streeft de game naar realisme, wat leidt tot enkele bijzondere gameplay-elementen, zoals we ook in bovenstaande trailer kunnen zien. Zo zijn de woningen in Manor Lords gebaseerd op ‘burgage plots’, een middeleeuwse term voor hoe koningen en heren land toewezen aan hun onderdanen.

Bij het kiezen van de locatie van je nederzettingen is het beoordelen van het natuurlijke landschap erg belangrijk. Je moet rekening houden met de bodemvruchtbaarheid, het grondwaterpeil en de beschikbaarheid van voedselbronnen. Er is geen gereedschap om je perfecte schilderachtige valleien en rivieren te boetseren; wat het terrein geeft is wat je krijgt, net als in de middeleeuwse tijden.

Invloed van seizoenen

Een element dat aanzienlijk invloed zal hebben op hoe je nederzettingen functioneren is seizoenen. Naarmate de tijd vordert, zal het weer wisselen tussen ‘weelderige lente- en zomergroenen, vurige herfsten en kille winters’, en de patronen van elk seizoen zullen bepalen hoe je onderdanen leven en vechten. De gemiddelde temperatuur zal schommelen, en weersomstandigheden zoals regen of sneeuw zullen je besluitvorming beïnvloeden, dus je zult ervoor moeten zorgen dat je optimaal gebruik maakt van het oogstseizoen zodat je voldoende voorraden hebt tijdens die hardere maanden. De realistische seizoensveranderingen voegen een grotere diepte toe aan wat al een geweldige meeslepende ervaring is.

Ook op het slagveld hebben weerspatronen tactische implicaties, en je soldaten zullen de impact voelen van moeilijke omstandigheden.

Oorlogsvoering

In Manor Lords zijn de inzetten hoog als het gaat om gevechten. Je neemt de controle over meerdere eenheden, beveelt ze om in posities te bewegen, en het is aan jou om het tactische voordeel te zoeken in elke situatie. Je soldaten zijn echter niet alleen oneindige bronnen die je naar believen kunt maken. Eenheden bestaan voornamelijk uit echte burgers uit je stad, en ze zullen hun gebruikelijke werkzaamheden moeten neerleggen om de wapens op te nemen. Als die mensen bijdragen aan de productie van grondstoffen, zul je hun afwezigheid voelen als je ze naar de strijd stuurt, en een nog grotere impact als je er niet in slaagt om ze terug naar huis te brengen.

Soldaten zullen ook alleen de uitrusting gebruiken die je lokaal produceert, of die je van verder weg importeert. Als je hordes zwaardvechters naar een gevecht wilt sturen of legioenen boogschutters rond de grenzen van je stad wilt hebben, zul je ervoor moeten zorgen dat er genoeg spullen zijn om rond te gaan. Dit is een ander voorbeeld van hoe stadsbouw en gevechten met elkaar verweven zijn in Manor Lords en daarmee zorgen voor een unieke ervaring.

Manor Lords lanceert op PC Game Pass op 26 april. Een exacte releasedatum voor de Xbox Series X|S is nog niet bekend.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties