Het game development technologie softwarebedrijf Havok heeft pas geleden zijn nieuwe visual effects systeem, Havok FX, geïntroduceerd. Deze technologie richt zich specifiek op de current-gen machines.
Havok is een in Ierland gevestigd bedrijf die zich vooral richt op het maken van software voor ontwerpers van games. Hun technologie is al gebruikt in vele grote titels zoals Halo, CoD, Shadow of Mordor en Assassin’s Creed. Ze werken al heel lang samen met de grote ontwikkelaars. Hun technologie is ook gebruikt in een aantal films zoals X-Men First Class en World War Z. Geen kleine jongen dus.
Technologie
Het nieuwe product, Havok FX, zorgt met name dat de visuele effecten en bewegingen van kleine massadeeltjes in games zoals stof, puin, granaatscherven en rook, beter samenwerken met de CPU en daardoor de belasting die dit met zich meebrengt in 3D gamewerelden, op de CPU verminderd. Het is zo gemaakt dat het de hoofdprocessor gebruikt om deze effecten te creëren en niet de grafische unit. Hierdoor zorgt dit pakket voor een efficiënte, lichtgewicht oplossing waar toch een hoogwaardig eindproduct uit voortkomt. Dit maakt dat de dynamische onderdelen en kleine effecten zoals bijvoorbeeld stof, een interactie hebben met de spelers en de omgeving waardoor ontwikkelaars een rijkere en realistischere gamewereld kunnen bouwen. Het pakket is gericht op de meeste recente platformen, dus PS4, Xbox One en pc. Hiermee leveren ze een mooie bijdrage aan de verbetering van de komende games.
Ubisoft’s komende shooter, Tom Clancy’s Rainbow Six Siege, is één van de eerste games die die deze techniek gaat gebruiken. Voor Havok is dit de ideale gelegenheid om te laten zien hoe de toekomst van deze zeer ingewikkelde ‘stof/rook’ effecten oftewel de particle physics, eruit gaat zien.