Het gebeurt niet elke dag dat je een uitnodiging krijgt om met een developer van een van je favoriete games samen een speelsessie te doen en dan ook nog de mogelijkheid krijgen om hem eens aan de tand te voelen over wat er nog in het vat zit. Mij overkwam het gisteren wel.
“Hey jongens, ik heb een uitnodiging ontvangen van Square Enix voor Marvel’s Avengers. We mogen samen met iemand van het dev team een paar Tachyon Anomaly missie’s spelen en ondertussen mogen we hem ook van alles vragen over de game. Het is wat kort dag, dus graag even snel reageren”. Aldus onze eindredacteur Rob eind vorige week. Nou dat was een uitnodiging die ik niet af kon slaan en dus schoof ik gisteravond een halfuurtje digitaal aan bij War Zone Director Phil Therien.
De Tachyon Anomaly missies zijn een tijdelijk event in Marvel’s Avengers. Het leuke van deze missies is dat je allemaal met dezelfde held aan de slag kunt. Een team van vier Hulk’s of vier Thor’s is dus mogelijk. Als je dan een slagveld betreedt met vier dondergoden en allemaal tegelijk een Bifrost aanval loslaat, dan kan ik je vertellen dat er weinig is dat zoiets overleefd. Dikke lol en best de moeite waard om met een paar vrienden eens uit te proberen.
Phil’s favoriete held is dezelfde als die van mij en dus was de beslissing al vrij snel gemaakt om allebei met Thor aan de slag te gaan. Al snel vliegen de bliksemschichten en de mystieke hamers in het rond en clearen we de ene na de andere missie, maar uiteraard moeten er ook de nodige vragen gesteld worden. Gamen, vragen stellen en antwoorden onthouden tegelijk is een lastige combinatie, maar desondanks heb ik toch de nodige vragen kunnen stellen.
XBNL: Ik moet zeggen dat dit event [Tachyon Anomaly] waar je allemaal met dezelfde helden aan de slag kunt best leuk is. Lekker chaotisch is. Blijft dit een tijdelijk iets, of komt dit in een andere soort vorm nog weer eens terug?
Phil: De Tachyon Anomaly’s zijn inderdaad een tijdelijk iets, maar ik ben het met je eens dat het erg grappig is om met dezelfde helden te kunnen spelen. Het is wel iets waar we in de toekomst nog wel eens naar zouden kunnen kijken.
XBNL: Ikzelf ben een groot fan van de Avengers en ik keek enorm uit naar de launch van de game. Ik heb me er een behoorlijke tijd enorm mee vermaakt, maar om me heen hoor ik vooral dat mensen de game nogal middelmatig vinden. Wat is de respons geweest op de game sinds de launch?
Phil: We hebben ontzettend veel feedback ontvangen van spelers over de hele wereld. Sommige heel positief, anderen juist weer wat minder. We realiseren ons ook dat er vooral in het begin nog best wel wat bugs in de game zaten waar we hard mee aan de slag zijn geweest om die eruit te halen. Dit heeft helaas wel voor wat vertraging gezorgd voor wat betreft nieuwe content.
XBNL: We hebben inmiddels al wel nieuwe helden gekregen in de vorm van Kate Bishop en Hawkeye en we weten dat Black Panther er nog aan zit te komen. Komt er daarna nog meer, of denken jullie stiekem al aan een vervolg?
Phil: Het hele team werkt momenteel keihard aan het verbeteren van de game en aan nieuwe content voor de game. We houden van de Avengers en van deze game en we zijn er nog lang niet klaar mee.
XBNL: Wat voor content moeten we dan aan denken? Alleen meer nieuwe helden, of krijgen we ook nieuwe endgame content? Ik moet namelijk toegeven dat ondanks dat ik het enorm gaaf vind om huis te houden met Thor, Hulk of Iron Man, de endgame content vooral heel veel van hetzelfde is. Dezelfde vijanden, dezelfde levels en dezelfde missies.
Phil: Zoals ik eerder al aangaf zaten er bij de launch nog best veel bugs in de game waar we best wat tijd in hebben moeten steken om dit op te lossen. Dit is ten koste gegaan van de endgame content, maar momenteel wordt er hard gewerkt aan nieuwe content voor de endgame. Er komen nieuwe levels, nieuwe vijanden, nieuwe verhaallijnen en we gaan aan de slag met de gear. Daar is namelijk ook een hoop feedback op binnen gekomen. Het levelsysteem voor je gear-score is gewoon te onduidelijk.
XBNL: Daar heb ik ook last van. Ik heb soms legendary gear die ik maximaal geleveld heb en dan pak ik een normaal stuk gear op met een lager level en dan heeft dat toch betere statistieken.
Phil: Het team is daar momenteel druk mee bezig om dit te verbeteren. Statistieken en upgrades moeten duidelijker worden en ook moet je langer met je favoriete gear kunnen doen door het op meerdere vlakken te kunnen verbeteren en upgraden. We brengen hier op zeer korte termijn meer nieuws over naar buiten.
XBNL: Klinkt goed. En die nieuwe missies? Wat moeten we ons daar bij voorstellen? Worden dat gewoon een paar losse opdrachten in nieuwe gebieden, of wordt daar ook een verhaal voor gemaakt. Ik vind het persoonlijk wel lekker als ze allemaal aan elkaar gelinkt worden zodat het lijkt alsof je echt met een opdracht bezig bent. Het mooiste zouden natuurlijk die epische setpieces zijn zoals de intro van het singleplayer verhaal.
Phil: We gaan wel weer een aantal nieuwe verhaallijnen introduceren, maar omdat dit online content is en iedereen daarin zijn eigen gang kan gaan is het ontzettend lastig om die spectaculaire setpieces erin te stoppen. In plaats daarvan moeten we zorgen dat missies interessant genoeg zijn om steeds terug te blijven komen en dat kan door genoeg variaties qua vijanden te hebben en door te zorgen dat spelers beloond worden voor hun moeite in de vorm van loot. Daar ligt qua endgame content momenteel de focus dan ook erg op.
XBNL: De volgende held waar we mee aan de slag mogen wordt Black Panther. Is er al iets meer bekend over welke andere helden daarna nog naar de game komen?
Phil: Daar mag ik helaas niks over zeggen.
XBNL: Het heeft dus geen zin om te vissen naar een bevestiging over bijvoorbeeld Dr. Strange, Captain Marvel, Ant-Man of War Machine?
Phil: Er zou weinig aan zijn als je dat niet zou proberen, maar ik denk dat je bot vangt.
XBNL: Hoe gaat zo’n proces om te bepalen wie de volgende held wordt eigenlijk in zijn werk? Ik zou me voor kunnen stellen dat het introduceren van een held als War Machine, die eigenlijk Iron Man is met iets andere skillmoves, makkelijker is dan bijvoorbeeld Captain Marvel die almachtig is.
Phil: Daar zitten eigenlijk twee vragen in, maar voor wat betreft het introduceren van nieuwe helden, dat draait vooral om balans. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Hulk en Black Widow dan zie je zowel in de comics als in de films dat de Hulk eigenlijk een onverwoestbaar monster is en dat Widow veel fragieler is. In een game werkt een Hulk die compleet onverwoestbaar is niet. Daar is niks aan. Datzelfde geldt voor Black Widow, maar dan andersom. Elke held moet ook solo een missie kunnen voltooien, maar dit mag nooit te makkelijk of te moeilijk aanvoelen. En dus ga je balanceren. Hulk voelt namelijk nog steeds absurd lomp en krachtig aan, maar is ondertussen niet meer onverwoestbaar. Widow voelt daarentegen minder krachtig aan, maar is veel sneller en kan veel meer aanvallen achter elkaar uitvoeren dan Hulk. Onder aan de streep voelen ze compleet anders aan, maar doen ze niet heel veel voor elkaar onder. Zo werkt het ook met de nieuwe helden die we introduceren.
XBNL: Die nieuwe verhalen die met de nieuwe helden meekomen zijn leuk, maar krijgen de oude helden ook nog wat aandacht? Ik wil nog wel een paar vette missies doen met de originele vier zoals de introductie missie van de game.
Phil: The Avengers zijn een team en dus ga je in de verhalen van de nieuwe helden ook echt nog wel wat content met de andere helden tegenkomen.
XBNL: Tot slot, Spider-Man. Ik baalde best wel een beetje dat hij exclusief voor de PlayStation aangekondigd werd. Blijft hij exclusief voor de PlayStation, of slingert hij uiteindelijk ook naar de Xbox toe?
Phil: Nee, Spidey is exclusief voor de PlayStation en komt niet naar de Xbox.
XBNL: Balen. Krijgen we voor de Xbox dan nog een exclusieve held?
Phil: Lachend, nee helaas.
XBNL: Hartstikke bedankt voor je tijd en de uitnodiging. Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe content van de game. Het klinkt allemaal in elk geval wel goed en ik denk dat ik de game de komende tijd ook wel weer regelmatig even zal opstarten.
Phil: Graag gedaan.
Ik moet zeggen dat ik me nog altijd heel goed amuseer met Marvel’s Avengers, maar dat inderdaad die endgame content nog wel wat aandacht kan gebruiken. Afgaande op mijn sessie met Phil en de antwoorden die hij gaf, en dan ook vooral hoe enthousiast hij was over de toekomst, ben ik in elk geval erg benieuwd geworden naar wat er nog gaat komen voor die game. Hopelijk wordt Marvel’s Avengers na alle toekomstige content updates nog weer omarmd door het grote publiek. Ik ga in elk geval nog even weer met wat bliksemschichten gooien.