PUBG zet detectie software in tegen valsspelers

Valsspelers, oftewel cheaters, verpesten de spelbeleving voor andere gamers en dat is het team van PUBG een doorn in het oog. Wat doen zij tegen cheaters? In hun Inside Look-video geven zij tekst en uitleg.

Ruim 2 jaar na release is PUBG nog steeds een razend populaire video game. Met name in Azië wordt de game dagelijks door enkele miljoenen gamers gespeeld op zowel mobiel, console als pc.

Anti-Cheat Unit

Dohyung Lee – head of Anti-Cheat Unit

Er is ook een kleine keerzijde aan het succes van PUBG. Iedereen wil graag winnen en bij gebrek aan skills worden kennelijk alle registers opengetrokken om toch die felbegeerde chicken dinner binnen te hengelen. Cheaten is er daar één van. Omdat cheaten de spelbeleving van alle andere gamers nogal negatief beïnvloedt heeft PUBG Corp. sinds enige tijd een afdeling in het leven geroepen die cheaters het leven zuur moet gaan maken: de Anti-Cheat Unit.

Dohyung Lee, Hoofd van de Anti-Cheat Unit, legt in de Inside Look-video uit dat cheaters op twee verschillende manieren aangepakt worden, namelijk: door spelers de mogelijkheid te geven om cheaters te rapporteren en door een intern systeem dat hun afdeling ontwikkeld heeft.

Een visuele weergave van het analyse proces: van opvallend gedrag signaleren, het ontwikkelen van tools om de cheat methoden vast te stellen en het toepassen van bans bij gebruikers van deze cheat methoden

Lee legt in de video uit dat de eerste stap altijd is om opvallend gedrag te signaleren. Wanneer opvallend gedrag opgemerkt wordt dan begint het Analysis Team and Engineering Team, met het bestuderen van de zogenaamde logs en wordt er gekeken of er gebruik gemaakt wordt van hacking tools door de speler. De volgende stap is dan om een tool te ontwikkelen waarmee de hacking tool ontmanteld wordt en de speler een ban krijgt.

Machine Learning als middel om cheaters te identificeren

In de Inside Look-video worden gamers uitgenodigd om cheaters te rapporteren. Echter, een andere belangrijke manier om cheaters te signaleren is door gebruik te maken van zogenaamde Machine Learning. Lee gaat in de video niet specifiek in op welke aspecten er dan gelet wordt.

Aangezien Lee benadrukt dat het team zich bezighoudt met het analyseren van opvallend gedrag, zal er dus logischerwijs op grote schaal data verzameld worden van game gedrag in het PUBG universe. Dit levert een enorm berg aan data op. Uit deze stapel aan data ontstaat inzicht in hoe spelers zich voortbewegen en welke speelstijlen er gehanteerd worden. Met het toepassen van technieken van Machine Learning is het team van PUBG in staat om hierin opvallende patronen op te merken die vervolgens weer aanleiding geven voor vervolgonderzoek. Op deze manier beoogt het Analysis Team tevens in real-time te kunnen ingrijpen.

Negatief gedrag in PUBG

Naast cheaters wordt de spelbeleving tevens beïnvloed door negatief gedrag, zoals: een team vormen, de game op console spelen met ongeautoriseerde hardware, schunnige nicknames, en dreigend of ander verwerpelijk taalgebruik. Om dit aan te pakken worden eveneens Machine Learning technieken toegepast en hebben spelers de mogelijkheid om te rapporteren.

Het is triest dat een game studio resources moet vrijmaken om een afdeling op te richten die zich enkel bezighoudt met het weren van cheaters en negatief gedrag in te perken. Desalniettemin is het wat mij betreft positief te noemen dat het team van PUBG een uiterste inspanning levert om een positieve omgeving en game ervaring te bieden waar dat binnen hun mogelijkheden ligt. Of het cheaters zal weerhouden betwijfel ik, maar wat is het alternatief anders dan er niet tegen op treden?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties