Dat we voor de optimale Scorpio ervaring een 4K tv nodig hebben was al bekend. Maar doet het ook wat met je gewone 1080p HD tv?
Project Scorpio zal op beeldgebied een grote verbetering zijn ten opzichte van zijn voorgangers. Zo maakt de Scorpio gebruik van Shader Model 6 en verbeteringen in het shader compilatieprogramma. SM6 is een techniek die gericht is op het creëren van schaduwen en deze versie is een stuk beter dan zijn voorgangers. Daar is dus veel winst in te behalen.
Daarnaast zullen games die gebruik maken van dynamic scaling, het actief veranderen van de resolutie waardoor een game soepel blijft lopen, een verbetering merken. Zij zullen veel vaker op de optimale gewenste resolutie blijven werken. Ook zal er een vermindering van dropped frames te merken zijn dus over het geheel betekent dit dat games beter lopen en er beter uitzien op Project Scorpio.
Ook goed nieuws voor de bezitters van een gewone HD tv. Project Scorpio laat games die op 4K draaien er veel beter uitzien op zo’n tv. Dit komt door de supersampling techniek. Veel games leveren kwaliteit in op het gebied van anti-aliasing om hierdoor de game beter te laten draaien en dit resulteert in beelden met wat hoekige randjes. Normaliter zorgt anti-aliasing ervoor dat de randen wat vloeiender lopen maar dit kost de machine wel rekenkracht.  Voor de games die een 4K update krijgen op de Scorpio zien we ook grafische verbeteringen bij gebruik van een 1080p tv op het gebied van vloeiendere randen en schaduw effecten. Een game zoals Ghost Recon Wildlands, die veel last heeft van hoekige randen omdat de draw distance, de mate waarin details tot in de verte zichtbaar zijn, erg groot is, zullen een veel beter beeld laten zien door deze technologie.
Het spreekt voor zich dan een 4K tv je de optimale beleving geeft maar het is toch prettig om te weten dat je niet direct een Scorpio en een 4K tv hoeft te kopen.