Wauw, wat een indruk heeft We Happy Few het laatste jaar op mij gemaakt. Al vanaf de eerste concept art en teaser greep de sfeer van deze game mij echt heel erg aan. Toen ik dit jaar in LA bij de E3 persconferentie van Microsoft zat wist ik het zeker: We Happy Few is een game speciaal voor mij gemaakt!

Joy!

Laten we eerst even kijken wat voor game We Happy Few nou is. In We Happy Few speel je met drie verschillende characters. Ieder character heeft zijn of haar eigen verhaallijn maar uiteindelijk wel hetzelfde doel, namelijk het ontsnappen uit de verschrikkelijke wereld waar je in vastzit. De maatschappij waar jij namelijk deel vanuit maakt bestaat uit twee delen: een welvarend deel voor de vrolijke mensen en een lelijk deel voor de depressieve mensen. De vrolijke mensen zijn verslaafd aan de zogenaamde Happy-pillen, hierdoor hebben zij een constante lach hun gezicht wat er toch wel creepy uitziet. Je hebt al snel door dat er iets niet helemaal goed zit in de wereld, heel herkenbaar van Bioshock: Infinite wat in We Happy Few terugkomt.

Iets wat ook erg snel in We Happy Few opvalt is de manier waarop de characters moeten overleven in de wereld. Niet is het alleen nodig om een goed wapen of goeie kleding met je mee te dragen, ook moet er om de zoveel tijd gegeten, gedronken, geslapen en uitgerust worden. We zien dit ook in veel survival games en wat op deze feature echt goed aansluit is het crafting-systeem. Er zijn zoveel verschillende items in de wereld waarmee je interactie kan hebben dat de echte ervaren crafters ook met deze game uit de voeten kunnen. Denk bijvoorbeeld aan het upgraden van wapens, maar ook het schoner maken van water en eten waardoor je niet meer ziek wordt na het nuttigen ervan. In We Happy Few ben je in ieder aspect van de game dus bezig met overleven.

Iets waar ik ook erg blij van word is de volgende feature: permadeath. Doordat er drie verhaallijnen door elkaar heen lopen kan iedere verhaallijn op ieder moment stoppen. Wat ik hier heel vet aan vind is dat je iedere playthrough een andere ervaring met zich meebrengt. Ik weet dat dit nu als een open deur klinkt, maar lees dan nog eventjes verder. Iedere keer als je weer een nieuwe game begint dan worden er automatisch nieuwe random NPC’s gegenereerd. Zij zullen er dus anders uitzien, andere dingen tegen je zeggen en ook anders reageren op jouw acties. We hebben deze feature al wel eens in andere games voorbij zien komen, voor mij geeft dit echt een toffe ervaring.

Wat nog wel een beetje awkward aanvoelt is het vechten in de game. Je bent voornamelijk mêlee aan het vechten en ik heb niet echt het gevoel dat ik bij een rake klap een grote impact achterlaat, er is geen goede feedback. Aan de andere kant zijn er wel een legio wapens te gebruiken in We Happy Few. Nogmaals komt de kracht van een goed crafting-systeem naar voren, het houdt je als gamer geboeid en het stimuleert je ook uit te vinden wat er allemaal mogelijk is in de wereld. Een slordigheidje zoals daarnet beschreven is een mooie brug voor het volgende onderwerp wat ik wil aansnijden, namelijk early-acces games.

We_Happy_Few_07.0

Preview program

Ik ben al best wel positief geweest in het eerste stuk van dit artikel. De setting is sterk, de wereld is levendig en daarbij is er nooit een saai moment in de game: als er geen missie is ben je wel bezig om de dag levend door te komen.

Wat nog gezegd moet worden is dat We Happy Few eigenlijk nog helemaal niet uit is, de game is namelijk nog niet klaar. Er werd net gezegd dat je de game met drie karakters speelt, dat is op dit moment nog niet het geval. Daarnaast zitten er nog bugs en lelijke textures in de game. Het verhaal wordt nog niet in de huidige build verwerkt en hierdoor zien we eigenlijk alleen maar een stukje van de potentie die We Happy Few met zich meebrengt.

Wat zo jammer is van al die preview-games, is dat de magie van de wereld wordt verpest. Wanneer een game zo afhankelijk is van de sfeer en het verhaal, is het voor mij belangrijk dat ik in de illusie van de gecreëerde wereld word gelaten. Wanneer ik eerst in een halve speeltuin rondloop en ik de wereld zie evolueren, is mijn ervaring tijdens het spelen van het eindproduct natuurlijk anders. Bij een MMO is de dynamiek van de gameplay en de ervaring zo anders dan bij een verhalende game, waardoor het juist voor een MMO goed is als je al bij de alpha of de beta aanwezig bent. Daar wil je juist zo snel mogelijk de nieuwe mechanics en nieuwe spells leren. Bij We Happy Few is dit natuurlijk niet het geval, ik vind de early acces daarom een beetje misplaatst. Ik ben bang dat Compulsion Games te veel hooi op haar vork heeft genomen en de early-acces als tussenweg heeft gekozen om zo min mogelijk momentum voor We Happy Few te verliezen. Op korte termijn een logische keuze, al denk ik dat we op de lange termijn echt gaan zien dat We Happy Few het niet gaat volhouden.

Een andere valkuil voor deze tussenoplossing is natuurlijk dat de makers van We Happy Few steeds nieuwe features aan de game willen toevoegen. Er komt op dit moment een beetje geld binnen, mensen zijn positief over de game en tijdens de E3 werd de hypetrain weer aardig op gang geholpen. Dit alles kan er voor gaan zorgen dat het project alleen maar wordt uitgebreid. Ik hoop zo dat dit geen gebed zonder einde gaat worden, iets wat we om ons heen wel met andere preview-games zien gebeuren. We Happy Few is opgezet als een hele mooie ervaring, ga hier dan ook voor Compulsion Games, niets meer en niets minder.

3079009-wehappyfew_14

De conclusie is wel een beetje zuur. 30 euro neerleggen voor een game die nog geen perspectief op een snelle afronding heeft voelt gewoon niet zo goed aan. Stel dat We Happy Few nou een MMO was, dan had ik hiermee kunnen leven. Ik vind dat je alleen maar voor een gereed product de volle mep kan vragen. Daarnaast weet ik ook niet of deze keuze van Compulsion het uiteindelijke project van We Happy Few goed zal doen. Wanneer mensen al een hele tijd in de game steken, is het dan nog wel leuk om de game over een jaar nog een keer helemaal door te spelen? Ik denk dat het antwoord nee is, zeker in een tijd waarin alles nieuw moet zijn. De tijd zal het echter leren, laten we hopen dat we voor augustus 2017 jullie kunnen verblijden met de review van We Happy Few.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties