Na de release van Demon’s Souls zijn de games van From Software eigenlijk hun eigen genre begonnen. Een duistere wereld met talloze monsters met de moeilijkste gameplay van de afgelopen 10 jaar. Voor de echte die-hard gamer die ietwat weg heeft van een masochist is dit de ultieme natte droom.

Ik was de gelukkige jongen die een presentatie van een paar van de developers van Drak Souls 3 mocht bijwonen. Als introductie zagen we de trailer hierboven. Daarna werd overgegaan op de 3 core-punten van Dark Souls 3:

-World Scale

-Heroic Lore

-Evolutions series concept

Core van Dark Souls 3

Als je de Dark Souls-games gespeeld hebt weet je dat je de gebouwen die je in de achtergrond ziet ook daadwerkelijk kan betreden. De makers vertelden dat door de kracht van de nieuwe consoles het gevoel van je in een grootschalige wereld begeven alleen maar wordt versterkt. Daarnaast zijn er ook meerdere NPC’s op het scherm. In het hands-off gedeelte zag ik dat een deel van de zombies die je tegenkomt jou helemaal niet zullen aanvallen. Ze zijn alleen maar bang en aanbidden de lijken en karkassen die door de map verspreidt liggen. Hierdoor krijgt de wereld van Dark Souls een iets levendigere vibe, iets wat ik niet per sé een goeie ontwikkeling vind.

Het verhaal van Dark Souls 3 zal gaan over “The Lord of Cinder”. Dark Souls fans zouden nu een moment van herkenning moeten hebben. Als ik eerlijk ben ben ik niet zo bekend met de namen in het universum van Dark Souls maar de echte fans zouden nu wel een idee moeten hebben in welke richting het verhaal een beetje gaat lopen. Meer dan deze hint wilde de makers niet kwijt aan ons.

ds3

Een evolutie in het concept van de serie zou de gameplay moeten zijn. Net zoals in Bloodborne is de pace van de gameplay een stuk sneller. Daarbij is het concept van een fighting-art ook uitgebreid. Zo heb je bij ieder wapen een zogenaamde “Warcry” die een special-move tot stand laat brengen. Een andere kleine aanpassing die velen een deugd zal doen is het volgende: In Dark Souls 3 is het mogelijk om met een shortbow te rollen. Deze verandering zorgt natuurlijk voor een heel andere kijk op het vechtsysteem. Het brengt namelijk hele andere wapencombinaties tot stand.

Het laatste wat een grote impact op Dark Souls gaat maken is de interactieve omgeving. Je kan namelijk door tonnen met kruid te laten ontploffen vijanden doden. Een ander voorbeeld is vijanden opzettelijk in een vuurspuwende draak laten lopen. Het vervelende aan deze acties zijn dat ze heel geforceerd overkomen. Je ziet bij wijze van spreken al vanaf een kilometer afstand dat je grote clubs vijanden in één klap kan afmaken.

Mijn voorlopige kijk op Dark Souls 3

Begrijp me niet verkeerd, Dark Souls 3 zal weer een zenuwslopende game worden. Wat ik alleen jammer vind is dat er wordt gesleuteld aan bepaalde elementen die voor mij de magie van Dark Souls maakten. Neem bijvoorbeeld de meer levendige wereld. Dark Souls was voor mij echt door die verdorde dooie stad lopen, wetende dat jij de laatste hoop was voor het overleven van de stad waarin je speelde. Ookal zijn de NPC’s die je niet aanvallen ook hollow, voelt het toch anders aan dan anders.

Het tweede punt sneed ik net al aan. Dark Souls is een game waarin je vroeger iedere scene met vijanden moest masteren. Door de verandering in het game-design dat je de omgeving kunt gebruiken voor het doden van vijanden maakt het in theorie toch makkelijker om sneller door de game heen te komen. Neem juist de new game +(++++) mode waarin je sommige groepen vijanden, die heel moeilijk horen te zijn, misschien nooit zelf met een zwaard zal doodmaken.

ds2

Als laatste vond ik de versnelde pace in de game een beetje misplaatst. Bloodborne introduceerde de snellere pace en werd duidelijk gescheiden van de Dark Souls-serie zodat er geen angst ontstond onder de Dark Souls-fans ontstond dat Dark Souls klaar zou zijn. De pace van Dark Souls 3 kan je zien als de middenweg van de eerste Dark Souls en Bloodborne.

Desondanks zag de game er prachtig uit en kan ik niet wachten om hem in het eerste kwartaal in huis te halen, kom ik jullie dan ook tegen in de online-mode?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties