Vorige week kaartte mijn collega Rob al aan dat The Division op 1080p draait, maar dat het onderzoek nog in volle gang was. Het onderzoek is nu klaar en we zijn er achter, The Division maakt gebruik van dynamic scaling!Â
Wat was dat ook alweer, dynamic scaling? Dat is een techniek waarin de resolutie iets verlaagt wordt om de framerate stabiel te houden. Dit wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in Halo 5. Het is in The Division niet echt te merken (tenminste, niet in de beta), maar als je echt onderzoek gaat doen, zoals ze bij The Digital Foundry doen, dan kan je het zien.
De pixeltellers deden al onderzoek naar het verschil tussen de PS4 en Xbox One versies en merkten op dat het beeld wat zachter/waziger werd op de Xbox One, vooral als je naar de horizon kijkt in New York. Op het moment dat je dus bijvoorbeeld in een druk steegje loopt (met allemaal objecten in beeld zoals vuilniszakken) en je kijkt in de verte, dan zijn de pixels wat waziger. Omdat het allemaal in de verte wat waziger wordt, valt het amper op. Op geen enkel moment tijdens de beta dacht ik ‘hey, dynamic scaling, ik zie het’. Wel merkte ik dat het beeld wat zachter/waziger werd in een druk steegje, maar niet zodanig dat je echt een lagere resolutie merkt.
Is het erg?
Ik vind zelf van niet, ik vind het juist slim. Als de Xbox One niet de kracht kan leveren om het altijd op 1080p te houden met 30fps, dan kan je beter dynamic scaling hebben in plaats van framedrops (denk aan Assassin’s Creed: Unity). The Division verlaagt de resolutie soms naar 1792×1008 (in plaats van 1920×1080) als je in de verte kijkt naar een kamp. Dat is nog altijd hoger dan sommige 900p spellen. Het is daarom ook echt amper te merken. Ik verwacht niet dat het enkel is toegepast in de beta. Het zal waarschijnlijk ook in de uiteindelijke game zitten, maar dat maakt mij echt niet uit. Zoals ik al zei, ik heb echt amper wat gemerkt. Ik heb zelfs meerdere keren stilgestaan in New York om te kijken hoe vet het allemaal is. De straten vol met puin, de duiven die voorbij vliegen, de kerstsfeer, vuilniszakken en kapotte auto’s, het is indrukwekkend! Uiteraard geen E3 2013 kwaliteit (dat was toen echt te mooi), maar nog steeds heel indrukwekkend!
Op 8 maart mogen we met The Division aan de gang, maar later deze maand worden we nog verwend met een open beta. Ik weet in ieder geval wel, dat ik samen met Rob en Domingo weer de Dark Zone in ga om ongegeneerd de klootzak uit te hangen en spelers dood te schieten als ze willen extracten.