Xbox onder Phil Spencer voert de headlines aan. Het platform was het afgelopen jaar onderwerp van gesprek. Reden voor GamesIndustry.biz om Phil uit te roepen als een van de People of the Year.

2018 is het jaar waarin veel over Xbox en Microsoft is gepraat. Onderwerpen van gesprek zijn de Game Pass, de implementatie van crossplay of de vele overnames van studio’s door Microsoft. Maar ook de adaptive controller die het mogelijk maakt dat mensen met beperkingen ook kunnen game. Of de vetvrije controller om met je vette vingers -bijvoorbeeld van het eten van oliebollen- zorgeloos door te kunnen gamen.

Microsoft belegt op agressieve wijze in de toekomst van zijn gamedivisie, aldus CEO Satya Nadella. Dit in tegenstelling tot een aantal jaar geleden. Dat is toch voor een groot deel te danken aan Phil.

GamesIndustry.biz wijst Phil Spencer om die redenen aan als een van de smaakmakers van 2018. Meteen reden voor hen om een praatje met hem te maken.

Gamen zonder grenzen

De headlines van het afgelopen jaar komen allemaal voort uit de visie die Microsoft heeft voor gaming. In het interview met GamesIndustry vat Phil het samen:

“Onze visie voor gaming is de vrijheid om te kunnen spelen wat, waar, met wie en op welk apparaat je maar wilt.”

Of nog korter: Gamen zonder grenzen. Toegankelijkheid en keuzevrijheid zijn hierin sleutelwoorden. Ontwikkelingen als Play Anywhere, crossplay en backward compatibility zijn hier mooie voorbeelden van. Game Pass en het nog in ontwikkeling zijnde streaming platform xCloud zijn belangrijke schakels om Microsofts visie dadelijk werkelijkheid te laten worden. Phil wijdt hier in zijn praatje met GamesIndustry over uit.

Toekomstvisie

De studio’s die Microsoft het afgelopen jaar heeft overgenomen zijn bedoeld om exclusieve games te kunnen bieden maar belangrijker nog: garanderen dat er voldoende nieuwe games uit blijven komen voor hun abonnementsdienst Xbox Game Pass. Phil verteld over de gunstige effecten die Game Pass heeft op spelers en ontwikkelaars:

Game Pass leden spelen 40 procent meer en spelen bovendien games die ze zonder de dienst niet zouden hebben gespeeld.

Verdere effecten zijn het ontstaan van community’s en het vergroten van de levensvatbaarheid van multiplayer games:

Games krijgen zes keer zoveel spelers per maand na toevoeging aan de Game Pass. Dat helpt bij het vormen en laten voortbestaan van community’s.

Overal gamen

Naast de Game Pass is streaming een belangrijk onderdeel van de Microsofts visie. Ze werken aan hun eigen streaming platform xCloud. Met xCloud kan de gamer zijn spel naar keuze spelen op zijn telefoon, tablet en met een beetje fantasie zelfs de console van een concurrent. Phil zegt hier het volgende over:

Voor gamers die alleen op hun mobiel spelen zorgt xCloud voor toegang tot meer meeslepende games. Voor console- en pc-gamers geeft xCloud hen keuzevrijheid wanneer en waar ze willen spelen.

Hij vervolgt:

Voor ontwikkelaars betekent het dat games de potentie hebben om op te schalen naar miljarden spelers. We bouwen tools en ontwikkelen technologieën waarvan wij denken dat ze de hele industrie versterken.

Stiekem hoopt Microsoft hier ook een groter publiek meete bereiken, maar ook nieuwe doelgroepen mee aan te boren. Phil benadrukt dat er twee miljard gamers zijn maar dat slechts een relatief klein deel hiervan op de console gamet. Streaming is op dit moment geen echte factor in gaming, grotendeels door de nog onbetrouwbare en te langzame dataverbindingen. Ik word blij van de ontwikkelingen die het Xbox-platform doormaakt en de visie die Microsoft heeft voor de toekomst van gaming. Wat jij?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties