Microsoft’s Xbox divisie boert goed. De omzet wordt op een andere manier behaald dan in het verleden. Phil Spencer wijdt hier in een interview met GeekWire over uit.
Microsofts gaming divisie maakt een omslag door. Van een focus op de verkoop van hardware, een Xbox in iedere woonkamer, wordt de focus verlegd naar een meer software gedreven aanpak. Game Pass en het nog in ontwikkeling zijnde streaming platform Project xCloud zijn hierbij belangrijke schakels voor Microsoft.
Het gaat Phil er om dat Game Pass beschikbaar gaat zijn op elk apparaat waar iemand op wil en kan gamen. Of anders gezegd: Het gaat hem om het bereiken van een grotere groep consumenten. Project xCloud helpt Phil dat doel te bereiken. Phil Spencer zat om tafel met GeekWire om over over Microsofts ontwikkelingen en doelen te praten.
Verdienmodel
Met het beschikbaar stellen van Microsofts games op meerdere platformen is het niet gek te denken dat ze zichzelf in de vingers snijden als het gaat om bijvoorbeeld de verkoop van Xbox consoles, stelt GeekWire. Phil antwoord:
De winst
En het gaat goed met de handel van Microsoft. De game divisie heeft z’n eerste omzet boven de 10 miljard genoteerd. Ondanks dit succes zijn er ontwikkelaars die hun bedenkingen hebben bij de weg die Microsoft is ingeslagen. Ze geloven niet in de winstgevendheid van een abonnementsservice als Game Pass en denken dat het tot waardevermindering van de games kan leiden. Phil denkt dat een dienst als Game Pass de industrie juist helpt groeien: