PES hernoemd naar eFootball en wordt free-to-play

Het gerucht ging al dat Konami Pro Evo anders in de markt wil gaan zetten. Waar EA de prijs van zijn footy verder opdrijft, hoopt Konami harten te winnen door een belangrijk deel van de game gratis aan te bieden.

De toevoeging eFootball aan de naam Pro Evolution Soccer is niet nieuw. Dat nu geheel van de naam Pro Evolution Soccer wordt afgestapt, dat zal voor velen toch wel even slikken zijn. De ooit zo grote serie heeft nog z’n schare fans, maar ondanks de kwaliteit van de game lukt het Konami maar niet om de oude successen te evenaren. Een hele pakkende naam vind ik eFootball niet, maar met het nieuwe verdienmodel dat er achter zit zie ik zeker kansen voor het Japanse bedrijf om te scoren.

eFootball verschijnt vroeg in de herfst, ik denk begin oktober, voor eigenlijk alle denkbare platformen, met uitzondering van de Switch. Zelfs iOS- en Android-versies zullen kort op de console- en pc-releases volgen. Voor ons ecosysteem betekent dat in eerste instantie dat er een versie voor de Xbox One en Series consoles verschijnt. Helaas zul je het zonder fysieke versie van de game moeten doen, de game is enkel in digitale vorm verkrijgbaar.

Neymar is er nog niet over uit. Goede zet?

Producent Seitaro Kimura geeft aan dat niet enkel het verdienmodel en de naam zijn veranderd:

“Met eFootball hebben we aan een praktisch nieuwe engine gewerkt (op basis van de Unreal engine) waar we jarenlang op kunnen voortborduren. Zo hebben we de manier waarop spelers zich uitdrukken eens flink onder handen genomen.”

Nou ben ik op basis van de beelden uit de trailer nog niet weg van de manier waarop de spelers worden weergegeven. Begrijp me niet verkeerd, je herkent ze heus wel, maar er mag nog een schepje bovenop. Het is uiteindelijk de gameplay die telt, en op de grasmat zat dat met PES wel snor. Het is daarbij fijn te horen dat het team de tijd heeft genomen om aan een nieuwe basis te werken om naar hun zeggen echte stappen te kunnen zetten in de ontwikkeling van eFootball.

Het free-to-play model houdt in dat je bij release beschikt over een select aantal teams waar je lokaal in splitscreen matches mee kunt spelen. Daarnaast beschik je over crossplatform en crossgeneration multiplayer waarbij je via matchmaking met gamers op de Xbox One, Series S/X en Playstation 4 en 5 zult kunnen spelen. Later wordt machtmaking uitgebreid zodat je het zelfs kunt opnemen tegen spelers met een pc of iOS en Android apparaat. Daar mag je gerust je zorgen bij hebben. Een mobiel apparaat beschikt immers niet snel over de capaciteiten van een Series X. Ik heb zo mijn twijfels, maar Konami geeft aan dat de nieuwe engine hen in staat stelt het maximale uit elk platform te halen.

Na release blijft Konami uitbreidingen aan de game toevoegen door middel van dlc. Het geeft gamers de vrijheid om te investeren in de modi waar ze in zijn geïnteresseerd. Een van de meest populaire modi die PES kende was Master League, in eFootball wordt dat een betaalde uitbreiding op de gratis basisgame. Later deze herfst verschijnt er ook een modus dat je in staat stelt aan je eigen team te werken, het heeft nog geen officiële naam en is bekend onder de noemer ‘Team Building Mode’. Waarschijnlijk heeft het veel overeenkomsten met de MyClub-modus uit de PES serie. Met datzelfde team kun je dan ook deelnemen aan online competities.

Het Match Pass systeem doet rond dezelfde periode zijn intrede. Ik verwacht dat dit betaalde passen zijn zoals je die uit bijvoorbeeld Destiny of Warzone kent. Door de game te spelen kun je er items en spelers verdienen. Alles tezamen geeft dat je een aardige indruk van het verdienmodel waar voor is gekozen, hoewel we nog geen prijzen kennen.

Wat vind jij van deze zet? Ben je geïnteresseerd geraakt? Of, in het geval je al een PES-fan was, wat vind je er van?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties