Je kent het wel, multiplayer spellen die worden uitgebracht en waar de balans aan het begin nog een beetje zoek is. Denk aan een wapen dat teveel schade aanricht of juist te weinig. Misschien een superkracht die net iets te super is. Blizzard kent dat als geen ander en met Overwatch willen ze de pc en consoles versies apart behandelen qua balans.
Overwatch, de game die over anderhalve maand uitkomt, de nieuwe franchise van Blizzard, zit op dit moment in een exclusieve beta. Aan de hand van de beta kunnen de ontwikkelaars bepalen wat wel en niet werkt, hier en daar nog wat schademodellen toepassen om ervoor te zorgen dat een wapen niet ‘overpowered’ raakt. Blizzard gaat heel voorzichtig om met de aanpassingen en wil de pc en console versie ook apart behandelen. Waarom? Op de pc speelt de game anders dan op de console (ik spreek uit ervaring). Kijk maar naar een potje Battlefield 4 op de Xbox One en op de pc. Dat is even andere koek!
De reden dat Blizzard dit wil doen, is om beide groepen spelers tevreden te houden. De game director Jeff Kaplan geeft duidelijk aan dat hij niet veranderingen wil doorvoeren die bijvoorbeeld ten voordele van de pc spelers zijn en niet goed uitpakken voor de mensen met een console.
[quote_center]’Het belangrijkste is, denk ik, om de community te laten weten dat we van plan zijn om de balancing apart voor pc en consoles te doen. We zijn niet van plan om een onderscheid te maken tussen Xbox en Playstation […] We willen niet de consoles ervaring schaden door veranderingen door te voeren die op de pc zijn gedaan en vice versa‘. [/quote_center]
Ik vind dit een goed initiatief, want het is kut als je op de consoles speelt en veranderingen krijgt doorgevoerd omdat het op de pc niet werkt. Een goede balans in schade is essentieel voor de multiplayer. Kijk bijvoorbeeld naar World of Warcraft, waar elke patch weer een nieuwe lijst brengt aan schade veranderingen en de rogue ineens minder damage doet dan normaal (dit noemen we ‘nerf’). De balans is uiteindelijk ook een discussie tussen de ontwikkelaar en de speler, een lang gesprek over afwegingen. De ontwikkelaar krijgt reacties van de spelers en de spelers krijgen reactie van de ontwikkelaar door de patches. Als je meer wil horen van Jeff Kaplan, kijk dan het filmpje hierboven.