Terwijl de pc barst van de survival- en exploration-games, hebben de console gamers het minder voor elkaar wat betreft games van dit opkomende genre. Grip Games is één van de eerste developers die dit genre naar de console brengt met The Solus Project. Een mooie, rijke maar dodelijke wereld wacht op je als je er van houdt om in het onbekende te stappen.

Het spel speelt zich af in een niet al te verre toekomst. De aarde is aan het vergaan, de mensen die er nog zijn vluchten naar de sterren en planeten om zichzelf te redden. Wanneer er een ruimteschip naar een nieuwe planeet wordt gestuurd gaat het mis.  Het schip crasht met jou als enige overlevende. Daar… daar is waar het verhaal begint.

https://www.youtube.com/watch?v=l3yOGkTrRSM

Achter je laten

Je zult moeten overleven. Om te overleven zal je eerst een communicatietoren moeten bouwen om de aarde in te lichten dat je gecrasht bent in de hoop gered te worden. Voordat je je kapotte ruimteschip verlaat, zoek dan goed naar zoveel mogelijk water en voedsel, want dat zal je nodig hebben, dat is zeker. Omdat je inventory nog al ehm.. gelimiteerd is, zul je ook veel moeten achterlaten. Voor de broodnodige informatie tijdens je zoektocht kan je gebruik maken van je PDA. Informatie, zoals de temperatuur buiten, vochtigheidsgraad buiten, het weer in het algemeen en meer belangrijke factoren, kan je daarop zien.

Geen rage quitting

Het uitzicht is best mooi als je uit je schip stapt, duidelijk het werk van de Unreal Engine 4. De gehele speelwereld kent vijf eilanden die met elkaar verbonden zijn door een uitgebreid grottensysteem. Elk eiland is een sandbox en kent ook zijn eigen gevaren. De planeet en diens ecosysteem is voor jou vijand nummer één en je zult echt meer dan eens dood gaan tijdens het spelen van deze game. Gelukkig zijn er savepoints die worden geactiveerd wanneer je slaapt. De developers willen jou een uitdaging bieden zonder dat deze über-frustrerend is. Ik vermoed dus dat er geen rage quitting plaats zal vinden. De uitdaging komt in vele vormen, hier volgt een voorbeeld.

TheSolusProject_Screenshot_07_0

Tijdens je eerste stappen realiseer je je, dankzij de trouwe PDA, dat er een storm op komst is en je ergens moet schuilen. Dat kan in één van de grottensystemen, maar hoe kom je daar? Er is een deur, maar je hebt een key nodig voor de deur. Waar is die te vinden? Gelukkig met wat rondspeuren vind je die snel en zo kan je ontsnappen aan de dodelijke storm… Het begint met een simpele key maar reken er niet op dat het altijd een walk in the park is!

Puzzels

Grip Games is hard bezig met het finetunen van features, zoals de crafting van voorwerpen die je kunnen helpen bij het overleven. De developer heeft laten weten dat het niet de intentie heeft om combat in de game te stoppen. Er zijn vijanden, maar die werken als een soort van puzzel. Je hoeft niet als een soort Rambo de weg vrij te banen. Het belooft dus een andere stijl van gameplay te worden die misschien wel verfrissend aan zal voelen.

TheSolusProject_Screenshot_12_0

The Solus Project zal uitkomen voor de Xbox One en pc. Grip Games hoopt de game naar Steam Early Access te brengen in de herfst. Mocht Microsoft het goed vinden, dan kan de game ook uitkomen voor Xbox Game Preview. Iets wat wel vaststaat is dat de game niet zal uitkomen voor de PS4. Grip Games heeft een sterke samenwerking met Microsoft en de game zal dus alleen uitkomen op Microsoft’s platformen.

 

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties