De release van de nieuwe consoles komt steeds dichter bij en stukje bij beetje komen we meer te weten over deze nieuwe monsters. Ook ontwikkelaars komen achter steeds meer dingen en laten zich hier ook over uit. Dit keer is het de game-regisseur van Ori and the Will of the Wisps, Thomas Mahler.

We weten inmiddels al vrij veel over de verschillen in backwards compatibility en de hardware en Mahler laat zich uit over wat volgens hem de grootste verschillen in gameplay zullen zijn vanuit het perspectief van een ontwikkelaar. De grootste verschillen zitten volgens hem tussen resolutie en laadtijden.

In een thread op ResetEra zegt Mahler het volgende:

De gemiddelde laadtijd met die SSDs op next-gen zal tien seconden zijn. En laten we stellen dat de PS5 SSD twee keer zo snel is als de Xbox Series X. Op dat punt heb je laadtijden van 10 seconden tegenover 5 seconden (onthoud dat laden vaak meer is dan het rondschuiven van data, dus dit is niet accuraat). Ik weet niet of ik warm wordt van 5 gewonnen seconden tegenover framerate of resolutie. En ik denk dat Microsoft hierop heeft gewed, meer kracht in plaats van data transfer.

Volgens Mahler zullen waarschijnlijk vooral de first party studios van Sony het maximale voordeel uit de SSD van de PS5 willen halen door ervoor te willen zorgen dat alles soepel draait en je nooit laadtijden zult zien. Third party ontwikkelaars zullen waarschijnlijk niet hun hele game omgooien, levels aanpassen en andere dingen om het beste uit de PS5-architectuur te halen. Het eindresultaat zal dan volgens hem ook zijn dat third party games op de series X vaker in 4K zullen renderen met een betere framerate, terwijl ze op de PS5 iets sneller zullen laden. Spelers zullen daarom moeten kiezen waar zij meer waarde aan hechten.

Of Mahler en Moon Studios ook daadwerkelijk de beschikking hebben over dev-kits van beide consoles is niet bekend, maar de man is zeer ervaren als game-ontwikkelaar en weet dus waarschijnlijk wel waar hij het over heeft. We zullen nog even moeten wachten voordat we zelf kunnen gaan vergelijken.

Wat vinden jullie belangrijker? Snelle laadtijden of juist een betere framerate?

Abonneer
Abonneren op
3 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
XboxFreak36
XboxFreak36
4 jaren geleden

Mijn gedachte hierover: framerate is veel belangrijker dan laadtijden! Ik ben eigenlijk zo gewend aan de huidige laadtijden dat ik die tijd vaak opvul met andere dingen als: nieuwsartikelen lezen, drinken pakken etc. Hierdoor ervaar ik de laadtijden niet als irritant, maar als de framerate slecht is irriteer ik mij wel kapot! Mijn conclusie: Framerate beïnvloed de game-ervaring wel, laadtijden niet.

roko
4 jaren geleden

Dat wat je niet kent mis je ook niet. Dus een korte laadtijd boeit mij niet zo, hoge resolutie en framerate wel.

RemyAMS
RemyAMS
4 jaren geleden

Ik koop ‘m vanwege de verbeterde beeldkwaliteit … laadtijden interesseren me niet zoveel eigenlijk. (Tenzij je 10 minuten moet gaan zitten wachten, maar dat zal ook het geval niet zijn met de XSX)
Framerate above laadtijden dus ..