De grote baas van Moon Studios en de gamedirector van Ori, Thomas Malher, heeft hard uitgehaald naar een aantal ontwikkelaars omdat deze volgens hem beloften deden die ze nooit waar hadden kunnen maken.
Cyberpunk 2077 is het meest recente voorbeeld van een game waarbij de hype absurd hoog was, maar waarbij de game deze uiteindelijk toch niet waar wist te maken. Andere voorbeelden waarbij dit ook gebeurde zijn bijvoorbeeld No Man’s Sky en eigenlijk alle games van Peter ‘mijn-vorige-game-was-toch-niet-zo-heel-goed-maar-de-volgende-wordt-de-beste-ooit’ Molyneux.
Ori-CEO Thomas Malher is er in elk geval helemaal klaar mee en heeft op Resetera keihard uitgehaald naar ontwikkelaars, en met name de eerder genoemde namen, die grotere beloftes doen dan ze waar kunnen maken. Hij beschuldigt ze van leugens en bedrog, het verkopen van features die niet bestaan en door het overhypen van hun eigen game de gamers voor lul te zetten. Ook journalisten ontkomen niet aan zijn rant, want die doen namelijk elke keer weer lekker mee met het hypen.
Sean Murray is de volgende in zijn post die gefileerd wordt. Volgens Malher heeft Hello Games het ‘Peter Molyneux handboek’ gevonden en was ook hij gek op de spotlights. Ook No Man’s Sky leek bij release totaal niet op wat er beloofd was door Murray. Malher doet ook even een boekje open over zijn collega’s in de industrie omdat die na een paar updates aan No Man’s Sky de studio zo makkelijk vergeven hebben.
Tot slot is CD Projekt RED aan de beurt met Cyberpunk 2077 wat maar een fractie was van wat de ontwikkelaar ons deed geloven. De studio nam alle signalen die werkten bij Molyneux en Murray en ging hier vervolgens helemaal mee los.
Om zijn rant mee af te sluiten zegt Malher dat dit soort gedrag van ontwikkelaars fout is en dat ze er mee moeten kappen.
Toon inmiddels iets gematigder
Keiharde woorden dus. Nu, een dag nadat hij zijn oorspronkelijke rant heeft geplaatst, is Thomas Malher nogmaals in de pen geklommen op Resetera, maar nu klinkt het allemaal iets gematigder. Hij zegt dat hij niet de juiste toon en platform gekozen heeft om zijn gedachten te delen. Hij wou alleen maar bespreken wat er mis is met de huidige hype-cultuur en hoe dit soort valse beloftes niet alleen schadelijk zijn voor de consument, maar ook voor de ontwikkelaars zelf.
Hij geeft toe dat de toon waarmee hij dit heeft gedaan te agressief was en niet past bij iemand in zijn functie. Hij zegt verder dat het nooit zijn bedoeling is geweest om iemand te kwetsen, maar dat hij slechts een discussie wilden starten over de problemen in de industrie.
Wat vinden jullie? Is Malher te ver gegaan en zijn de excuses op hun plaats, of slaat hij de spijker juist volledig op zijn kop?