Raphael Colantonio, oprichter van Arkane Studios en voormalig president van het bedrijf, heeft in een recent interview harde kritiek geuit op Microsofts besluit om Arkane Austin eerder dit jaar te sluiten.
Arkane Austin, dat hij in 2006 oprichtte als tweede vestiging van het inmiddels beroemde Arkane Studios, werd na de overname door Microsoft gesloten na de matige ontvangst van hun game Redfall. Ook op onze redactie waren we niet over Redfall te spreken, zoals je ook in onze review hebt kunnen lezen. Toch hebben we het nieuws over de sluiting eerder dit jaar met enige verbazing tot ons genomen. Arkane Austin heeft namelijk veel goede games opgeleverd en persoonlijk had ik verwacht dat de studio wel iets meer credits zou hebben.
Colantonio, die Arkane in 2017 verliet, spreekt in het interview met PC Gamer over de bijzondere samenstelling en het talent binnen het team van Arkane Austin. “Het was een speciale groep mensen die iets unieks kon neerzetten,” aldus Colantonio. Volgens Colantonio voelt het alsof Microsoft’s beslissing vooral werd ingegeven door een “moeten snijden” houding, mogelijk met een focus op investeerders of de aandelenmarkt. “Ze spelen een ander spel,” zegt hij, verwijzend naar de zakelijke belangen van Microsoft die niet altijd samenvallen met de creatieve processen binnen studio’s. Colantonio benadrukt dat de talenten die Arkane Austin tot een unieke studio maakten, moeilijk opnieuw samen te brengen zijn.
Wat vinden jullie? Zijn jullie het eens met Colantonio? Had je deze studio graag verder zien werken onder de vlag van de Xbox Game Studios?
Het is natuurlijk nooit leuk om een hele studio te moeten sluiten maar MS is op één na het grootste bedrijf ter wereld, die zullen vast wel weten wat ze doen.