Uitgevers willen steeds meer live service games, maar het merendeel van de ontwikkelaars heeft serieuze twijfels over of dit wel een houdbaar iets is.
Games die ontworpen zijn om spelers zo lang mogelijk te laten spelen. Vaak gaan ze gepaard met season passes, dagelijkse login bonussen, microtransacties enzovoort. Dit dan weer in combinatie met voortgang die uitermate traag wordt geboekt. Allemaal om de speler maar terug te laten komen naar de game en er zo veel mogelijk geld in te laten steken. Enkele voorbeelden van goede live service games zijn Apex Legends, Fortnite, League of Legends, Sea of Thieves, GTA Online en Destiny 2. Voorbeelden van minder geslaagde games uit deze categorie zijn er ook zat. Wat te denken van Anthem, CrossfireX, Evolve of Ghost Recon: Breakpoint?
Live service games zijn echter populair bij de uitgevers omdat ze in theorie een hoop geld op kunnen leveren. Onder de ontwikkelaars die deze titels moeten maken ontstaan echter een hoop twijfels over de houdbaarheid van dit soort games. Volgens een onderzoek dat door de Game Developer Collective is gehouden heeft een dikke 70% van de ontwikkelaars ernstige zorgen over de toekomst van dit model.
Tussen februari en maart van dit jaar zijn er een dikke 600 ontwikkelaars gevraagd naar de live service game. Zo’n 39% had milde zorgen over dit verdienmodel, 31% had zelfs ernstige zorgen. De overige 30% had ofwel geen zorgen of geen mening over dit onderwerp.
Gevraagd naar waar deze zorgen vooral vandaan komen stond de houdbaarheid fier bovenaan. Spelers die hun interesse verliezen in de game, concurrentie van andere service games en de stijgende kosten om zo’n titel online te houden zorgen voor de meeste zorgen.
Verderop in het onderzoek wordt ook al gekeken naar andere manieren om geld te verdienen aan games. Het lijkt erop dat betaalde DLC aan een opmars bezig is. Ongeveer 30% van de ondervraagde ontwikkelaars geeft aan dat ze dit aan het overwegen zijn voor hun volgende game. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van recente uitgaven van deze zelfde ontwikkelaars.
Een ander model om meer te verdienen aan hun games is door de focus volledig op digitale uitgaven te leggen en de fysieke releases te laten voor wat het is. Een whopping 76% van de ondervraagde ontwikkelaars geeft aan dit te overwegen.
Onlangs kwam uit een onderzoek naar boven dat dat games die al ten minste 6 jaar oud ruim 60% van de totaal gespeelde gametijd in 2023 in beslag namen. De top 5 van deze games alleen namen al een kwart daarvan in beslag: Fortnite, Roblox, League of Legends, Minecraft en GTA 5.
Hoewel live service games nog steeds het merendeel van de speeltijd in beslag neemt maken ontwikkelaars zich zorgen over hoe ze de strijd met dit soort games aan moeten gaan of zelfs maar een voet tussen de deur kunnen krijgen. Toch zegt iets me dat we er voorlopig nog niet van af zullen zijn.