Dat Redfall nogal een teleurstelling was is duidelijk. Het is zelfs zo erg dat de ontwikkelaars dit wel wisten en hoopten dat Microsoft het hele project de nek om zou draaien.
Rik gaf de game uiteindelijk nog een zesje, maar gemiddeld doet de game het zelfs nog minder. Op Metacritic is het gemiddelde een 5.4 terwijl de userscores zelfs maar op een 3.5 blijven steken. Het is daarmee meteen de laagst beoordeelde AAA-titel van 2023 tot nu toe. Auw, dat doet toch wel zeer.
De ontwikkelaars die aan de game werkten zagen dit eigenlijk al wel aankomen en hadden de hoop dat Microsoft de stekker er uit zou trekken. Althans, dat is wat Jason Schreier van Bloomberg uitgevonden heeft.
Redfall, from Xbox’s well-respected Arkane Studios, is one of the year’s worst-reviewed games. What happened? It’s a story of unclear direction, a severely understaffed team, and a game that many devs didn’t actually want to make.
My latest investigation: https://t.co/R4iHzuHfx9
— Jason Schreier (@jasonschreier) June 1, 2023
Redfall begon ooit als een multiplayer game met de focus op live service elementen. Ook zou de game zwaar op microtransacties gaan leunen. Dit werd later echter teruggedraaid. De game werd als een multiplayer Arkane-game gepitcht, maar er was niemand die echt wist wat dit inhield.
Volgens het rapport van Bloomberg zijn er veel redenen aan te wijzen waarom de game in zo’n belabberde staat was tijdens de launch. Een belangrijke factor is het gebrek aan sturing van het team, geen duidelijke richting hebben waar de game naartoe zou moeten en gebrek aan personeel. Tegen het einde van de ontwikkeling van Redfall zou zo’n 70% van de mensen die eerder aan Prey hadden gewerkt Arkane Austin hebben verlaten, vacatures achterlatend die maar moeilijk weer gevuld konden worden.
Toen Microsoft ZeniMax/Bethesda in 2021 kocht hoopten de ontwikkelaars dat de game gecanceld zou worden, of in elk geval terug mocht naar de tekentafel om als singleplayer reboot opnieuw opgebouwd te worden. Maar niks van dit alles. Microsoft trok de teugels niet strakker aan, maar was juist nogal hands-off en liet de studios lekker op hun eigen manier doorgaan.
In de laatste maanden van de ontwikkeling werd er van hogerhand volgehouden dat dankzij de Arkane magie de game nog wel gered zou worden. Als de bugs maar opgelost waren en de art aan de game toegevoegd was zou alles al een stuk beter zijn. Het resultaat is ondertussen bekend. De game is amper een maand oud en is nu al uit de top 50 van meest gespeelde games op de Xbox gevallen, ondanks dat hij via de Game Pass gratis te spelen is.
Tja, wat moeten we er verder nog van zeggen? Zonde dat dit het resultaat is. Het is te hopen dat Microsoft en iedereen die zich met games bezighoudt hiervan geleerd hebben. Dat er toch wel een duidelijke visie en leiding nodig is om een goede game af te leveren.