Je hoort niet vaak dat ontwikkelaars zich specifiek over een audiochip in een console uitlaten. Dat gebeurt nu wel met Ninja Theory over de audiochip in de nieuwe Xbox Series X, want die is namelijk anders dan anders.
De Xbox Series X krijgt een ”dedicated audiochip” en dat wil zeggen dat er specifiek kracht wordt gereserveerd voor alle zaken omtrent de audio in een game. Nu klinkt dat misschien niet heel spannend voor ons, de spelers, maar de ontwikkelaars van Ninja Theory zijn er behoorlijk blij mee. Hoezo? Normaal moeten audio designers kracht delen met hun collega’s, de programmeurs en artiesten die over de grafische aspecten van een game gaan. Met zo’n dedicated audio chip hoeft dat niet meer en kunnen sound designers lekker hun gang gaan zonder ”in gevecht te gaan” met hun collega’s.
Daniele Galante, sound designer bij Ninja Theory (bekend door o.a. Hellblade, Enslaved en Bleeding Edge), gaf aan:
”Het is super voor ons om te gaan werken met een dedicated Audiochip te werken, wat in de praktijk betekent dat we niet meer met onze collega’s hoeven te vechten om geheugen en CPU kracht […] We gaan er allemaal van uit dat de graphics hun eigen kracht hebben door de videokaart, maar dat geldt niet voor audio. Nu hebben we eindelijk onze eigen krachtbron om uit te putten.”
Hij geeft ook aan dat hij blij is dat Microsoft meer gereedschap geeft om audio te verbeteren in de games. Want uiteindelijk ‘is het geen kwestie van ”we willen meer geheugen want wij zijn cooler”, maar willen we gewoon onbegrensd ons werk doen’, aldus Daniele.
Het is natuurlijk afwachten wat er verder allemaal mogelijk gaat zijn met deze audiochip in andere games. Van Ninja Theory mogen we misschien al resultaat verwachten met het vervolg op Hellblade, namelijk Hellblade 2.