InXile Entertainment wordt als first party uit de stal van Microsoft geacht met enige regelmaat met games op de proppen te komen. De pijplijn richting Game Pass moet gevuld blijven. Daar staat een mooie partnerschap tegenover die de studio nieuwe mogelijkheden biedt. Ik denk dat het feit dat ze straks met Unreal Engine 5 aan de slag gaan voor hun volgende RPG hier een voorbeeld van is.

InXile mag zich nu al anderhalf jaar tot Microsofts eigen Xbox Game Studios rekenen. Dat ze met Wasteland 3, eind augustus, een dijk van een game neer gaan zetten, daar twijfel ik niet aan. Het neerzetten van een geloofwaardige en interessante spelwereld? Geen probleem. Of het lekker weg speelt? Ik verwacht van wel. Maar nu de Amerikaanse studio een echte first party is geworden en de pegels van Microsoft binnenstromen, verwacht je straks misschien toch wat meer van de productiekwaliteiten dan wat ze met Wasteland 3 leveren. De game was immers al ver in ontwikkeling toen InXile Entertainment en Microsoft hun heugelijke nieuws naar buiten brachten.

Je kunt er vanuit gaan dat er aan tenminste één ander project gewerkt wordt. Begin maart heeft InXile een lead designer binnengehaald, die de naam Dean Rymer draagt. Dean was eerder verantwoordelijk voor het gevechtssysteem in de God of War serie, maar heeft ook bij BioWare gewerkt. Hoe hij functioneert weet ik natuurlijk niet, maar dat God of War 5 goede kritieken heeft ontvangen, juist ook om z’n combat, dat staat vast. Bij het in dienst treden was al bekend dat Dean aan een nog onbekend project bij InXile zou werken. Inmiddels is ietsjes meer bekend geworden van datzelfde project. Het zou om een AAA titel gaan, ontwikkeld op Unreal Engine 5. Het wordt een RPG waar ook de recent aangetrokken Ray Cobo aan zal werken. Ray is producent geweest voor de World of Warcraft serie.

Nieuwe kopstukken en een nieuwe engine zijn nou niet direct reden voor een feestje, maar het moet de eerdergenoemde productiewaarden wel ten goede komen. Wil het een beetje boteren tussen het team en de nieuwe jongens en weten ze zich de engine helemaal eigen te maken, dan mag je vuurwerk verwachten.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties