Als ome Phil praat, dan luisteren wij als trouwe Xbox liefhebbers natuurlijk aandachtig. Want we willen graag weten waar Xbox naartoe gaat, wat de plannen zijn, enz. Dit schijnt wat meer licht op zijn gedachtes.
Een rij aan tweets leggen zijn gedachtegang een beetje bloot. Na zijn jubelverhaal over Red Dead Redemption, die hij pas geleden op de X uiteindelijk heeft uitgespeeld na ooit op de 360 begonnen te zijn met de game in 2011, bespreekt hij hoe de reacties op de komst van de Xbox One X mede bepalen hoe de toekomst van Xbox consoles eruit gaat zien.
Started on 360 (still had the cloud save from 2011), completed middle section via BC on XB1S over the summer, completed final story mission in 4K on XB1X today. Red Dead Redemption, amazing game. pic.twitter.com/oacqX3WhxB
— Phil Spencer (@XboxP3) 12 april 2018
I’m always learning, it’s key for me. I’ve learned a ton from the response to X from gamers and studios, trust me that this learning is impacting our future plans.
— Phil Spencer (@XboxP3) 12 april 2018
Zo geeft hij duidelijk aan dat hij geen logica ziet in het verdelen van zijn vaste spelers doordat de hardware dat vereist. Juist die vaste spelers zijn de toekomst. Hij vergelijkt dit met een GPU van een pc. Ontwikkelaars laten een GPU meestal pas vallen als er geen basis aan gebruikers meer is om het bestaan te garanderen. Met andere woorden, het hele idee van opeenvolgende generaties consoles die een andere architectuur hebben (zoals de Xbox vs Xbox 360 vs Xbox One) is achterhaald en zou de vaste Xbox spelers benadelen. De trend zal dus veel meer gaan richting steeds betere Xbox One consoles waarbij de eerdere versies ondersteund worden totdat er bijna geen gebruikers van die versie meer zijn.
I think we can learn from PC here. GPUs are supported until a point where there aren’t enough players/buyers to make that platform viable for developers. It should be about players and where they want to play.
— Phil Spencer (@XboxP3) 12 april 2018
In a future where you have so many big games that have huge playing communities behind them a future where you fragment that community via hardware feels like a challenge.
— Phil Spencer (@XboxP3) 12 april 2018
Spencer kreeg ook vragen omtrent het fotorealistisch maken van beelden. Hij ziet dat binnen 10 jaar gebeuren.
Yea, 10 years is reasonable. There are scenes today where the average viewer would be hard pressed to differentiate. Animation and lighting are still ways off for real time realism in a scene in my view.
— Phil Spencer (@XboxP3) 12 april 2018
Tot slotte liet hij nog wat hints los over de experimenten die je met een Xbox Game Pass zou kunnen doen zoal games als Pilot in de pass introduceren om te kijken of er animo voor is.
I agree that Gamepass opens up areas for experimentation that are difficult in a full priced world. We are pursuing this. Difference with TV is it’s perceived as free so viewers are kind of used to the “pilot” idea. People pay for XGP, I want to respect that.
— Phil Spencer (@XboxP3) 12 april 2018