Het meest memorabele moment wat betreft de Oculus VR dit jaar was wel de samenwerking die zij aangingen met Microsoft.
De samenwerking heeft als doel om de Oculus Rift virtual reality Head Mounted Display ondersteuning te geven voor de Xbox One. De kit zal niet exact door de console ondersteund worden maar laat Windows 10 pc gebruikers de streamfunctie van Xbox One games gebruiken om zo de VR headset te kunnen gebruiken.
Jason Rubin van Oculus heeft in een recent interview op de GamesBeat 2015 het volgende gezegd: “We hebben een Xbox integratie die goed werkt met de Rift. Het is verbazingwekkend goed, het is echt een geweldig manier om games te spelen. Toen wij opgroeiden, speelden we Mario Kart naast elkaar op de bank. We zijn het ‘ouwehoeren’ kwijt geraakt. We missen het elkaar kunnen zien en het elkaar uitlachen. Maar met de Oculus is dit terug. Geloof me, zelfs al ben je maar een avatar en speel jij als gnoom en ik als brandende kip, dan nog krijg je dat gevoel van ‘hij lacht me uit’ als ik naar je kijk. Dat voel je gewoon. Zelfs al zitten we niet in dezelfde kamer op dezelfde bank, toch wil je telkens weer terug naar de Mario Kart party om samen te spelen. Het heeft een ontzettende aantrekkingskracht.”
Jason Rubin is de baas van het first-party game development project van Oculus. Rubin is vooral bekend als mede-oprichter van Naughty Dog waar hij o.a. heeft gewerkt aan Crash Bandicoot.
De integratie van de Oculus moet het gat gaan invullen die de Xbox One heeft ten opzichte van de PS 4 en zijn Playstation VR HMD. Een systeem wat echte virtual reality naar de PS4 brengt. Al lijkt het erop dat Microsoft nog geen eigen VR systeem heeft, het heeft wel de HoloLens. De developer edition van de Oculus geschikt voor de Xbox One gaat in het eerste kwartaal van 2016 de markt op.