Het zal niemand ontgaan zijn, No Man’s Sky is uit. Een groot deel van de PlayStation bezitters laat er lovende berichten over horen en steken Xbox One bezitters de ogen uit met deze exclusieve PlayStation en pc game. Of valt die exclusiviteit wel mee?

88689274_seannew1_[1]In een gesprek van de Daily Star met Sean Murray, Hello Games boss en de ontwerper van No Man’s Sky, werd de directe vraag gesteld of No Man’s Sky naar de Xbox One zou komen. Zijn antwoord was wat minder direct en helder. Hij gaf aan dat hij niet wist wat hij “precies wel mocht vertellen” op dit moment hierbij opmerkend dat hij “zijn woorden zeer zorgvuldig moest uitkiezen”. Voordat hij meer kon vertellen, kwam er een vertegenwoordiger van Sony tussenbeide die aangaf dat er op dit moment niets meer aan het antwoord was toe te voegen. De aarzeling van Sean om de release van de game op de Xbox One resoluut te ontkennen, geeft hoop op de komst naar onze console. Vergelijk het met de game INSIDE die eerst exclusief voor de Xbox One zou blijven maar een maand later toch ook op de PS4 werd uitgebracht. Nuchter bekeken zou het ook niet echt verrassend zijn. No Man’s Sky komt naar de pc toe en zal dus op Windows 10 moeten kunnen draaien. De Xbox One draait op Windows 10 en de vele nieuwe games die nu al cross-platform worden tussen Windows 10 en Xbox laat wel zien dat het porteren naar de Xbox van een Windows game geen heel ingewikkelde operatie hoeft te zijn.

Klaar voor de nieuwe consoles

In ditzelfde interview vertelde Murray ook dat de komst van de krachtigere consoles een verandering zou kunnen brengen aan No Man’s Sky. “Andere games krijgen dan een remaster met wat hogere resoluties en textures. Dit komt omdat er al duizenden uren in het vormen van de wereld en de manier waarop het gespeeld wordt is gestoken. Voor No Man’s Sky geldt dit niet. Deze is anders gebouwd. Krachtigere hardware betekent meer dan het upgraden van textures of framerates, Het betekent dat wij de ervaring fundamenteel kunnen veranderen. We zijn in staat om dingen te veranderen in het heelal omdat we daar complete controle over hebben. Met krachtigere hardware kunnen we meer bomen maken, meer bladeren aan die bomen maken. De dichtheid of uitgestrektheid van de wereld veranderen of zelfs nieuwe types werelden maken. Het is prachtig om hierover na te denken, over de impact die krachtigere hardware op onze game zou kunnen hebben.

Voorlopig zullen we het nog zonder moeten doen maar voor de liefhebbers van dit genre biedt het wel hoop. Ik persoonlijk weet nog niet wat ik er van moet denken. Net zoals bij Halo heeft mijn brein heel veel moeite met realistische games die op een cartooneske manier worden weergegeven. Ik wil buitenaardse werelden zien die in mijn hoofd verklaarbaar zijn en realistisch overkomen en niet als een soort Disney versie worden gepresenteerd.

 

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties