Eigenlijk is next-gen nu current-gen en de PS4 en Xbox One alweer last-gen, maar we blijven nog even in de sferen van next-gen voor dit artikel. Star Wars Jedi: Fallen Order heeft namelijk een next-gen update gekregen en daarmee loopt het spel een stuk soepeler.
Het grootste voordeel van deze nieuwe Xbox Series generatie is dat je jouw complete bibliotheek van games gewoon kunt blijven spelen. Bijna elke game geniet al gelijk van de extra kracht in de Series consoles, maar het verschilt nu nog sterk per game hoeveel voordeel hier mee wordt behaald. Het is aan de ontwikkelaar om een update uit te brengen om een game beter te laten lopen met de nieuwe hardware. Gelukkig is dat nu gebeurd voor de game Star Wars Jedi: Fallen Order. Wat is er nu beter?
- Betere framerate
- Betere dynamische resolutie range voor hogere resoluties op de Xbox Series X|S. Dat wil zeggen dat als het behoorlijk druk wordt op het scherm, dat de resolutie tijdelijk naar beneden wordt geschaald om bijv. de framerate stabiel te houden en je dus geen last krijgt van stotterend beeld.
- Betere postprocessing resolutie (alleen voor Xbox Series X), dus denk aan hogere resolutie van schaduwen, mist of andere toeters en bellen die meestal wat waziger zijn om de framerate stabiel te houden.
Op de Series S is de game van 45fps naar 60fps gegaan (maar helaas nog wel steeds 1080p). Op de Series X is de framerate ook verhoogd naar 60fps, maar komt daar ook nog de dynamische resolutie bij van 1080p naar 1440p in de performance-mode van de game. Als je de game niet in performance mode hebt staan, dan is de resolutie 4k en ook de postprocessing effect zijn in 4k. De dynamische resolutie varieert dan van 1512p naar 2160p (4k). In deze modus is het aantal fps ouderwets 30. Het lijkt mij eerlijk gezegd simpel voor een Series X om ook hier 4k60fps te halen, maar dat is makkelijk zeggen voor mij als gamer zonder technische kennis.
Wil je zien wat het verschil is? Kijk dan deze video even: