Ik hou van stealth, ik ben coöperatief en niemand weet wat over mij, ra ra, wat ben ik? Het nieuwe project van Rockstar waar 162 banen voor vrij zijn gemaakt! We doen even een paar gokjes voor games.

Je leest het goed, Rockstar heeft 162 posities open voor allerlei studio’s, waaronder die van San Diego, Toronto, New York, New England, Lincoln, London, Leeds en Rockstar North. Het zou gaan om een game met ‘asymmetrische (?) coöperatieve stealth’ ervaring. Met asymmetrisch denk ik eigenlijk aan online ervaringen waar de ene speler iets kan voltooien en dan de ander op een later moment ook iets kan doen. Stel je voor, jij bent Snake en je vriend is Raiden. Dan kan ik als Snake alvast zorgen voor de voorbereidingen bij een gebouw, zoals elektriciteit uitschakelen, of bepaalde (subtiele) bommen plaatsen, zodat Raiden later makkelijker kan infiltreren. Snake is dan om 10 uur in de ochtend bezig, terwijl Raiden om 17:00 pas gaat spelen. Dan is het geheel dus asymmetrisch, maar wel coöperatief!

De posities die open staan

Goed, nu we dus voorbij het woord ‘asymmetrie’ zijn, kunnen we concentreren op Rockstar. Je zou namelijk verwachten dat ze zo’n modus misschien wel voor GTA Online maken, gezien dat best een succesvol onderdeel is geworden van één van de grootste franchises van de game industrie. Maar het gaat echt om fundamentele posities zoals programmeurs voor de engine, artiesten voor de graphics, virtual effects mensen, noem maar op. Je zou bijna denken dat ze bezig zijn met GTA 6 voorbereidingen. Wat ook opvalt is dat men op zoek is naar een programmeur die echt gespecialiseerd is in fysica en de natuurlijke menselijke bewegingen. Denk bijvoorbeeld aan objecten en de impact die ze hebben als ze vernietigd worden, of hoe mensen lopen. Er wordt ook verwezen naar open wereld concepten, third person shooter, ‘de illusie creëren van een dichtbevolkte wereld’ en vooral focus en vraag naar ‘environmental artists’ die omgevingen maken (inclusief het genereren van 3D terreinen). Hiernaast wordt er gevraagd naar een ‘vehicle artist’, die de liefde voor auto cultuur goed begrijpt, en een ‘character artist’ die bepaalde kledingstijlen waardeert en begrijpt.

red-dead-redemption2
Is het misschien stiekem Red Dead Redemption 2?
Welke game hebben we het dan over?

Is het dan toch Agent, een project van jaren geleden? Dat was een soort Noire-achtige spionnengame. Het kan, als ze bijvoorbeeld alle concepten op tafel hebben liggen en nu aan de gang gaan met het maken van de game. Dan zou ‘stealth’ wel goed passen. De rest waarschijnlijk ook, want ik neem aan dat ze al het oude gewoon weggooien qua engine en physics, om vervolgens iets totaal nieuws te bouwen. De illusie van een dichtbevolkte wereld hoort daar ook wel bij, want het zal waarschijnlijk om het infiltreren van gebouwen gaan, maar daar om heen moet gewoon de illusie zijn dat het een hele drukke stad is.

Agent

Wat denken we van GTA6? Ikzelf denk van niet, gezien het team van GTA 5 weer wordt gebruikt (lijkt mij het meest logische). Al het benodigde komt dan wel weer overeen, zoals omgevingen, allerlei artiesten nodig om dingen te ontwerpen. Maar zoals ik al zei, volgens mij heeft Rockstar dat allemaal al in huis met het team van GTA 5. Waar hopen jullie op? Het langverwachte Agent? Of misschien wel Red Dead Redemption 2 met hele nieuwe engine en physics!?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties