De multiplayer van Mass Effect 3 vond ik vermakelijk, al moet ik zeggen dat ik bij de vorige Mass Effects nou niet echt de behoefte had aan enige vorm van multiplayer. Bij Andromeda gaat er wat veranderen met de multiplayer.
Het is alweer een tijdje geleden sinds de laatste Mass Effect, gelukkig is het nieuwste deel Andromeda nu in zicht. Nu snap ik dat velen van jullie niet kunnen wachten, gelukkig is er weer wat sappig nieuws uit het immense universum van het vervolg op de serie! Ditmaal gericht op de multiplayer van de game, lees hieronder de grootste veranderingen die gaan plaatsvinden.
Kamperen moet je leren!
‘Camping’ was mijn beste strategie in de multiplayer van Mass Effect 3, spelenderwijs koos ik strategisch de beste plekjes uit en zette daar mijn tent op, om zo de vijand van een goede nederlaag te voorzien! Erg leuk en goed voor je ‘K/D’ natuurlijk, maar erg spannend was het niet. Gelukkig komt daar in Andromeda verandering in!
In het nieuwste deel bevestigen de makers dat ze de spelers willen motiveren om meer ‘on the move’ te zijn bij het spelen van de multiplayer. Zo zijn er bijvoorbeeld nieuwe vijanden ontworpen die jou als speler forceren om continu in beweging te blijven. Andere type vijanden dwingen jou juist om een zo goed mogelijke schuilplek te vinden, niks blijft hetzelfde dus!
Naast de nieuwe vijanden die ervoor moeten zorgen dat jouw speelstijl variabeler is dan in het laatste deel, zullen de nieuwe krachten en vaardigheden waar je over gaat beschikken je hier ook bij helpen. Als toevoeging hierop zegt producer Fabrice Condominas het volgende over de nieuwe multiplayer: “The first thing everyone will notice is how dynamic it is, everything is more fluid, fast-paced, there’s a lot of action going on.”
Ga jij maar even lekker afkoelen…
Wat heb ik me hier aan geïrriteerd zeg, de ‘cooldown’ van je abilities. Gelukkig komt ook daar verandering in! De grote verandering die zal plaatsvinden is het feit dat jouw krachten en speciale vaardigheden nu een individuele cooldown-timer zullen hebben, waardoor je elke power dus één keer in de zoveel tijd kunt gebruiken. Hierdoor heb je in de strijd meer keuze, je kunt er voor kiezen om al je powers in één keer te gebruiken, of juist heel tactisch deze uit te spreiden.
Een jetpack
Na Titanfall volgde ook Call of Duty met een jetpack in de multiplayer. Nou verrassing… Mass Effect ook! Door een jetpack toe te voegen willen de makers van de game de focus nóg meer op snelheid en mobiliteit leggen, met de jetpack kun je immers hoge sprongen maken, boven je enemies zweven of langzaam naar beneden ‘gliden’ na een hoge sprong. Een ander groot voordeel van de jetpack is dat het gevecht minder voorspelbaar is, je weet immers nooit of jouw vijand vlak voordat je schiet even een zieke jump maakt.
Een dagje shoppen
In de nieuwe Mass Effect wordt er gebruik gemaakt van zogeheten ‘blind card packs’, dit zijn pakjes kaarten waarvan de inhoud onbekend is. Je kunt deze in-game kopen voor digitaal verdiende centjes, maar ook voor echt geld. Met deze cardpacks kun je skins, wapens en nieuwe uitrustingen kopen. Erg frustrerend dus als je op zoek bent naar één specifiek wapen. Ik moet daarbij wel zeggen dat er ook een heuze ‘van de kaart’-winkel komt, waarbij je dus wel kunt zien wat je koopt. Het nadeel hiervan is dat de inventaris van deze winkel willekeurig is en om de zoveel tijd hernieuwd wordt.
Voor de die-hards
Oké, ondanks dat Mass Effect niet echt een multiplayergame (voor mij) is, ben ik toch erg nieuwsgierig geworden. Nu is het lastige aan multiplayergames natuurlijk dat je de spelers voor langere tijd wilt boeien en dat is een echte uitdaging. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Call of Duty komt er niet elk jaar een nieuwe Mass Effect uit.
Bioware hoopt, door middel van het invoeren van een prestigesysteem, dit alsnog waar te maken. Het prestigesysteem werkt als volgt: normaliter verdien je xp en daarmee kun je je karakter aanpassen en een level omhoog gaan. In Andromeda zul je naast de normale xp, ook prestige xp gaan verdienen. Deze punten verdien je door characters met een bepaalde speelstijl te spelen. Naarmate je meer prestige xp verzameld en verdiend hebt, unlock je speciale bonussen die op alle karakters van toepassing zijn, een health boost bijvoorbeeld. De exacte details hiervan moeten we nog te zien krijgen.