ObsidianAnt neemt ons mee in de plannen die ontwikkelaar Asobo Studio heeft voor de multiplayer suite van Flight Simulator 2020. Met zijn plezierige en rustige stem zet hij die plannen uiteen. Ik doe een poging om jullie die informatie op eenzelfde, gestructureerde wijze mee te geven.
Flight Simulator 2020 van het Franse Asobo Studio is een titel waar volgens mij iedereen plezier aan kan beleven. De game leent zich er uitermate goed voor om jou op je gemak de uiterst gedailteerde wereld te laten verkennen. Ga je voor je thuisomgeving of jouw droomoord? Op basis van maar liefst 2 petabyte aan data en met behulp van Microsofts Azure en AI worden fotorealistische modellen van de aarde weergegeven.
Met de nodige hulpmiddelen is de game voor iedereen toegankelijk. Tegelijkertijd kun je er ook enorm de diepte mee in duiken. Het publiek dat die diepgang zoekt spendeert met gemak tientallen of honderden uren om de verschillende luchtvaartuigen meester te worden. Voor hen is het fijn te weten dat Asobo nu ook hun plannen voor de multiplayer uit de doeken heeft gedaan. ObsidianAnt heeft op zijn Youtube kanaal een video geplaatst waarin hij ons over die plannen vertelt.
In Flight Simulator 2020 heb je te maken met een grote gedeelde wereld voor alle spelers. De wereld wordt gehost door Microsoft middels hun Azure servers. Of jij je spelervaring wil delen met andere spelers, daar heb je zelf de keuze in. Dan bedoel ik niet dat je een keuze moet maken uit een lijst met multiplayerlobbies, nee, door met simpele filters te werken wordt jouw wereld aangepast.
- Je kunt multiplayer geheel uitschakelen. Je houdt dan wel de mogelijkheid om spelers uit te nodigen om aan jouw spel deel te nemen. De spelers die je uitnodigt nemen dan jouw instellingen over. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat ze met dezelfde weersomstandigheden en van doen hebben.
- De tweede smaak is dat alle spelers in de grote gedeelde wereld worden getoond, en dat zij jou ook zien vliegen, tenzij die spelers zelf hebben aangegeven dat ze hierin niet getoond willen worden door de bovenstaande optie ‘off’ te gebruiken. Dit is misschien niet de meest realistische optie omdat deze spelers niet aan dezelfde regels zijn gebonden als jijzelf. Zo kan het zijn dat jij een storm boven de Stille Oceaan probeert te trotseren, waar een andere speler van een strakblauwe lucht geniet.
- De derde smaak heet ‘live players’. Hierin deel je de wereld alleen met spelers die dezelfde instellingen gebruiken als jijzelf. Daarmee is het de instelling die voor de meest realistische beleving zorgt.
In de grote gedeelde wereld wordt naast de echte spelers ook nog computergestuurd verkeer getoond. Dat verkeer is gebaseerd op het werkelijke luchtverkeer, uit de echte wereld. Reken dus op honderdduizenden luchtvaartuigen. Ook hierin kun je middels filters weer aangeven of je deze wel of niet wilt weergeven. Om je console niet teveel te belasten wordt een grens getrokken zodat computergestuurde luchtvaartuigen enkel binnen een straal van 100 tot 200 kilometer worden weergegeven als vliegtuig. In het voorbeeld van ObsidianAnt gaat hij uit van 200 km, maar dat is gebaseerd op de pc. Binnen die straal geldt dat voor spelers alleen de 50 meest dichtstbijzijnde spelers worden getoond. En voor zowel spelers als computergestuurd verkeer geldt dat ze op de radar worden getoond, dus ook al het verkeer buiten de straal.
Omdat de game zowel op de Xbox S, X als straks de Series X speelbaar gaat zijn kun je je voorstellen dat er op de One S en One X concessies moeten worden gedaan om de game speelbaar te houden. In de video wordt een voorbeeld aangehaald hoe hier mee omgegaan wordt om de game lekker soepel te laten draaien op mindere pc’s. Het aantal vliegtuigen dat in een keer kan worden gegenereerd wordt naar beneden geschroefd en ook de afstand waarop je die vliegtuigen nog kunt zien wordt verkleind. Ik ben benieuwd welke verschillen we op de verschillende Xbox platformen gaan zien, zeker gezien de krachtsverschillen nogal groot worden. Flight Simulator is echt een pareltje om te zien, het zou jammer zijn als je op grafisch vlak enorm moet inleveren op de One S.
ObsidianAnt maakt verder melding van de roadmap die Asobo Studio heeft uitgerold om bepaalde onderwerpen aan te halen waar ze tijdens de ontwikkeling mee bezig zijn. Voor april zijn dat bijvoorbeeld de implementatie van de instrumenten die een piloot nodig heeft om het luchtvaartuig te besturen, en dan met name de instrumenten waar piloten op kunnen vertrouwen bij het vliegen zonder dat de piloot kan vertrouwen op zijn zicht. Later deze maand gaan ze ook in op content waar third party ontwikkelaars mee bezig zijn. Deze ontwikkelaars worden door Asobo en Microsoft gesteund om hun materiaal met de spelers van Flight Sim op een zo’n makkelijk mogelijke manier te delen. Het succes van Flight Sim op de pc was in het verleden voor een groot deel afhankelijk van de energie die dergelijke ontwikkelaars in de game hebben gestopt.
Denk dan aan nieuwe luchtvaartuigen en mods die het realisme ten goede moeten komen. Ik heb het nog niet kunnen bevestigen voor jullie, maar ik hoop van harte dat deze content ook naar de Xbox komt, net zoals de Minecraft Marketplace bijvoorbeeld. Een deel van die content is waarschijnlijk gratis op te halen, maar voor een deel zul je ook moeten betalen.
Eind april komt Asobo Studio met meer nieuws. We houden je op de hoogte!