De aankondiging van Todd Howard tijdens het Xbox media event bracht en brengt veel mensen in extase. Mods (of modificaties) voor games naar de Xbox One, hoe cool is dat?! Maar, hoe gaat dit werken dan?
Mods op de pc zijn al zo oud als de pc zelf. Rommelen in de gamefiles is daar geaccepteerd en vrij normaal. Daar komen soms hele nieuwe genres uit voort, zoals het zombie survival genre van DayZ. Bij de consoles is dit nooit zo geweest, er zijn strikte lijnen in wat je wel en niet kan doen. Je kan niet zo makkelijk in de gamefiles komen, via wat omwegen kan alles natuurlijk maar dat is niet de normale gang van zaken. De games zijn afgeschermd en niet het is niet makkelijk om in het programma te komen. Deze beperking zit er vooral om het illegaal kopiëren tegen te gaan, maar natuurlijk vinden mensen altijd wel een weg om toch dingen voor elkaar te krijgen. Met de aankondiging dat Fallout 4, mods mogelijk maakt op de Xbox One en ze speelbaar zijn, gaat die oude beperking opeens het raam uit. Maar hoe dan, hoe gaat dit werken? En gaat dit ook op andere consoles werken?
Todd Howard legt uit
In een interview met IGN heeft Todd Howard hier wat meer duidelijkheid over gebracht.
Kijk even naar Skyrim, daar zijn mods voor uitgekomen die de game totaal breken en onspeelbaar maken. Om dit te voorkomen hebben wij bepaalde veiligheidsaspecten toegepast, maar tegelijkertijd laten wij mensen wel de game “breken”.
Aldus Todd Howard van Bethesda. Een beetje onduidelijk over wat nu de bedoeling is, maar de toon is wel gezet. Todd vervolgt met:
Wij willen niet te streng zijn voor mods. We zullen zien hoe dit exact gaat verlopen, maar het plan is dat het via Bethesda.net zal gaan lopen. Wij verwijderen daar, en op Steam Workshop, nu al de mods die illegaal zijn.
Ok, maar dus? Wat word er precies weggehaald aan mods, wat word als ‘illegaal’ gezien en wat als geclassificeerd?
Of het nu porno is of bijvoorbeeld dingen uit andere IP’s zoals Halo, wij hebben strikte regels. Microsoft zal een Halo mod misschien wel toestaan, maar wij moeten uiteindelijk wel toestemming geven. Als er dingen uit een ander IP gebruikt worden in een mod dan halen wij deze zeker weg.
Oh ok, dat dus. Dingen uit andere IP’s halen kan natuurlijk niet. Ja het kan wel, maar het mag absoluut niet. Logisch want je word aangeklaagd waar je bijstaat, zeker in Amerika. Porno of ‘nude’ mods worden waarschijnlijk dus ook niet toegestaan. Beetje jammer dan weer. Begrijp me niet verkeerd, ik zit niet te wachten om met m’n broek op m’n enkels Fallout 4 te gaan spelen maar kom op. De game heeft naar mijn weten gewoon een 18+ classificatie, dus what’s the big deal? Je mag wel een arm eraf knallen, en andere best wel nasty dingen laten zien maar ‘nudity’ gaat te ver. Typisch Amerika, de kids daar mogen wel geweld zien, maar o wee als er een tepeltje te zien is ergens.
Creatief worden dan maar..
Maar goed, dit kan natuurlijk wel zorgen voor creatievere mods voor Fallout 4. Misschien kan je het spel wel spelen als een Radroach, of als een Deathclaw. Lijkt me wel vet, als een Deathclaw door de wereld te banjeren en alles en iedereen kapot maken met de move set van een Deathclaw. Of wat als je trouwe viervoeter opeens iets totaal anders word? Een random NPC-dude die spullen voor je gaat halen, of een Yao Guai. Kleine dingen die mij wel heel leuk lijken. Wat er nog meer allemaal mogelijk is moeten we afwachten. Een DayZ mod misschien of een hele andere wereld? De mogelijkheden zijn er, de community is er, nu enkel de game zelf nog.